اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/3قوس / باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی کشور پرداخته اند.

روزنامه آرمان ملی٬ د ربرگ نخست زیرعنوان «کنفرانس جینوا 2020، تعهد مالی جامعه جهانی برای چهارسال آینده افغانستان مشخص می شود» نوشته است: کنفرانس کشورهای حامی مالی افغانستان، قراراست به روزهای 23-24 نوامبر برگزار شود٬ این کنفرانس میزان تعهدات مالی کشورهای کمک کننده برای چهارسال آینده را مشخص می کند.

 وزارت امور خارجه با نشر خبرنامۀ گفته که محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه که روزگذشته از پارلمان رای اعتماد کسب کردند٬ برای شرکت در کنفرانس جینوا عازم جینوا سویس شدند.

این روزنامه٬ مطلب دیگر تحت عنوان «وزارت تحصیلات عالی، درس های دانشگاه ها به شکل غیر حضوری ادامه می یابد» نوشته است: مسوولان در وزارت تحصیلات عالی می گویند که پس از تعطیل دانشگاه ها، درس های غیرحضوری و آنلاین در مرکزهای تحصیلی کشور ادامه خواهد داشت.

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی روز یکشنبه دوم قوس در یک نشست خبری در کابل گفت که درس های حضوری در همۀ دانشگاه ها و مرکزهای تحصیلی کشور از هشتم قوس متوقف خواهد شد.

آقای بصیر می افزاید که پس از توقف درس های حضوری، برنامه های درسی دانشگاه ها و مرکزهای تحصیلی کشور به گونۀ غیرحضوری و آنلاین ادامه خواهد یافت.

روزنامه اطلاعات روز٬ مطلب تحت عنوان «کرونا در افغانستان، دریک شبانه روز گذشته 282 مریض جدید شناسایی شده اند» نگاشته است: وزارت صحت عامۀ کشور اعلام کرد که در بیست و چهار ساعت گذشته 1323 نمونۀ مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت آزمایش شدند که نتایج آزمایش 282 مورد آن مثبت تشخیص شده است.

روزنامه 8صبح٬ مطلب تحت عنوان «عروس و دامادی در پکتیا در شب اول ازدواج شان براثر گاز گرفتگی جان باختند» نوشته است: مقام های محلی در پکتیا می گویند که یک عروس و داماد دراین ولایت در نخستین شب ازدواج شان بر اثر گاز گرفتگی جان باخته اند.

عبدالرحمان منگل، سخنگوی والی پکتیا روز یک شنبه، دوم قوس گفته است که این رویداد شب گذشته٬ در کمپ مهاجرین ساحۀ رباط از مربوطات شهر گردیز مرکز این ولایت رخ داده است.

این روزنامه٬ مطلب دیگر زیر «عنوان در یک هفتۀ گذشته سه کادر طبی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند» نگاشته: عبدالواسع سلطانی، بشیراحمد حلیمی و محب الله محب از کادرهای طبی کشور در جریان یک هفتۀ گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

وزارت صحت عامه روز یک شنبه، دوم قوس با تائید این خبر، مرگ این سه چهرۀ اکادمیک را به جامعۀ طبی کشور تسلیت گفته است.

روزنامه صبح کابل٬ مطلب زیر «عنوان امرالله صالح: دوسیۀ دانشگاه کابل هفتۀ آینده به محکمه سپرده می شود» نوشته است: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری گفته است که دوسی/ۀ دانشگاه کابل هفتۀ آینده به محکمه سپرده خواهد شد.

آقای صالح، روز دوشنبه 3 قوس در برگه فیسبوکش نوشته است که به زودی دوسیۀ حمله بر دانشگاه کابل را بدون هیچ سانسوری، در اختیار مردم قرار خواهد داد.

گفتنی است که تاکنون 4 نفر از اعضای هسته یی طراح حمله بردانشگاه، بازداشت شده اند و یک نفر دیگر کشته شده است. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا