تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت

کابل/9دلو/ باختر
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند .
روزنامۀ اطلاعات روز زیرعنوان افزایش قتل های هدفمند درافغانستان درسال 2020 درهرشبانه روز8 نفر کشته شده اند .” نوشته است.
یافته های کمیسیون حقوق بشرافغانستان نشان می دهد که درسال 2020 میلادی بیشترین شمار تلفات افراد ملکی ناشی از انفجار ها و ماین های کنار جاده یی بوده است.
درنتیجۀ این انفجارها 923نفرکشته و یک هزارو 649نفر دیگر زخمی شده اند.
براساس گزارش این نهاد ، این افراد براثر انفجار ماین های کنارجاده یی ، ماین های مقناطیسی و موادمنفجری تعبیه شده قربانی شده اند.
روزنامۀ 8صبح تحت عنوان نه تن دریک حادثۀ ترافیکی درهرات کشته شدند.”نگاشته است .
مقام های صحی هرات از کشته شدن نه تن به دنبال وقوع یک حادثۀ ترافیکی دراین ولایت خبرمی دهند . این رویداد عصر چهارشنبه هشتم دلو ، در مسیر شاهراه هرات – قندهار رخ داده است .
روزنامۀ صبح کابل مطلب زیرعنوان “علی شمخانی :درملاقات با طالبان ، آن ها را درمبارزه با امریکا مصمم دیدم .” نوشته است.
هیئت طالبان ، درحالی به تهران رفته است که دولت ایران متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه است . اخیراً هیئت مجلس نمایندگان که به خاطر بررسی نا امنی ها به هرات رفته بود ، اعلام کرد که اجیران ایران ، در بخشی از نا امنی ها درآن ولایت دست دارند.
آقای شمخانی ، دبیر شورای امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 8 دلو دربرگۀ تویترش نوشته است درملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان ، رهبران گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم ، کسی که 13سال درگوانتانامو زیرشکنجه های امریکا بود ، مبارزه با امریکا درمنطقه را کنار نگذاشته است .
روزنامۀ آرمان ملی زیرعنوان هیئت مجلس : مشاور شورای امنیت ملی اجازۀ بررسی ریاست رجال برجسته را نداد .”نگاشته است .
یک هیئت مجلس نمایندگان که برای بررسی وضعیت ریاست رجال برجسته توظیف شده بود می گوید که حمدالله محب مشاور امنیت ملی مانع بررسی این نهاد شده است.
این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان سه ضلع جدایی ناپذیر طالبان ، القاعده وشبکه حقانی .”نوشته است.
وزارت مالیه امریکا گزارش داده است که طالبان والقاعده متحدان نزدیک باقی مانده اند و القاعده زیرپوشش حفاظتی طالبان قوی تر شده است و به فعالیت هایش ادامه می دهد . این وزارت دریافته است که این دو نیرو به دیدارهای منظم بین خود ادامه داده اند.
ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا