اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل /12حوت/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرار گرفته اند، در شماره امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ آرمان ملیۀ در صدر صفحۀ اول زیرعنوان “روسیه برای ساخت خطوط آهن افغانستان اعلام همکاری کرد” نوشته است: دولت روسیه برای اعمار خطوط آهن افغاسنتان و وصل افغانستان از این طریق با کشورهای منطقه اعلام همکاری کرده است.

وزارت امور خارجه با نشر اعلامیۀ گفته است که محمد حنیف اتمر، دراین رابطه با الکساندر نیکولایویچ مورد زوق، معین وزارت تجارت و صنایع فدراتیف روسیه دیدار و در مورد همکاری های اقتصادی و تجارتی میان دو کشور بحث و گفت وگو کرد.

این روزنامه در صفحۀ پنجم زیرعنوان “وزارت دفاع: 30 جنگجوی طالب به شمول چندین عضو القاعده در کاپیسا کشته شدند” نگاشته است: وزارت دفاع ملی از کشته شدن سی جنگجوی طالب به شمول 16 عضو شبکه القاعده در مربوطات ولایت کاپیسا خبرداده است.

وزارت دفاع کشور با نشر اعلامیه یی گفته است که این شمار از افراد طالبان و اعضای سازمان تروریستی القاعده در یک عملیات نیروهای خاص ارتش در ولسوالی نجراب کاپیسا کشته شدند.

روزنامۀ 8صبح، زیرعنوان “جنگ، کرونا و کاهش بارندگی، امنیت غذایی در سال 2021 کاهش می یابد” نوشته است: این درحالی است که پیش تر مسوولان در اداره های هواشناسی و تنظیم امور آب تصریح کرده بودند که میزان بارندگی در سال 2020 و اوایل 2021 از حد عادی کم تر بوده است. به گفته مسوولان، بارندگی تنها در برخی از مناطق جنوب غربی جنوب و مرکزی در سه ماه خوب تر و در سایر مناطق، از نورم پائین تر بوده است.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “زمین گیر شدن طالبان و فرصت تازۀ افغانستان” نگاشته است: انس حقانی عضو رهبری گروه طالبان و شبکۀ حقانی هشدار داده است که در صورت لغو توافق نامۀ قطر، عواقب خطرناکی برای افغانستان متصور خواهد بود.

او در برگه تویترش نوشت: “لاف و اغراق و بزرگنمایی های امریکا و ناتو روی انگیز، ما تاثیر ندارد. پانزده سال پیش ما یک زمانی با امکانات ناچیز نظامی جنگ را آغاز کردیم، اما امروز ما تجهیزات نظامی فراوانی شامل تکنالوژی، هواپیمای بدون سرنشین و موشک داریم.

 دراین فرصت پیش رو چنان بجنگیم که در گذشته شاهد نبودید و آرزوی گذشته را کنید.

روزنامۀ اطلاعات روز، تحت عنوان “گزینه های کاخ سفید برای “ضرب الاجل ” ماه می” نوشته است: با نزدیک شدن به ماه می، تصمیم گیری در مورد خروج مسوولانه امریکا از افغانستان برای جو بایدن دشوار شده است. آقای بایدن به جای به کارگیری گزینه نظامی، به کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان باور دارد و رسیدن او به کاخ سفید همزمان با تلاش ها برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا رقم خورده است. از همین رو، باید لحظه شماری کرد تا ادارۀ بایدن در مورد خروج 2500 سرباز امریکایی از افغانستان بر اساس توافق نامۀ دوحه چه تصمیم خواهد گرفت. شوخک  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا