اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی درکابل

کابل/14حوت/ باختر

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درکابلدرشماره امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند.

 روزنامه 8 صبح زیرعنوان “افشای جزئیات دولت انتقالی صلح برای افغانستان “نوشته است .

آیا نقشۀ راه صلح امریکابرای ایجاد ” دولت انتقالی صلح “مورد قبول طرفین منازعه جاری در کشور قرارخواهد گرفت؟

زلمی خلیل زاد، نماینده خاص وزارت امورخارجه ایالات متحده امریکا درسفر اخیرش به کابل طرحی را به دولت وشماری از سیاسیون افغانستان سپرده است . دراین طرح نقشۀ راه ایجاد یک حکومت انتقالی پیش بینی شده است.

 روزنامه صبح کابل تحت عنوان کرونا درافغانستان شناسایی 27 بیمار جدید ومرگ یک نفر دریک شبانه روز گذشته .” نگاشته است.

دراعلامه ای که روز چهارشنبه 13 حوت ازسوی وزارت صحت منتشر شده آمده است که این تعداد مبتلایان بر ویروس کرونا درولایت های کابل ، هرات ، کندهار ، بلخ ، ننگرهار ، تخار ، کندز ، هلمند ، کنر وارزگان شناسایی شده است.

روزنامه اطلاعات روز مطلب تحت عنوان “احمد ضیا مسعود: برای برقراری صلح وآتش بس باید حکومت موقت تشکیل شود.”نوشته است .

 احمد ضیا مسعود، معاون پیشین ریاست جمهوری می گوید که برای برقراری صلح و آتش بس درافغانستان ، باید حکومت موقت به میان آید.

اوافزود که بابه میان آمدن حکومت موقت ، گروه طالبان نیز به پذیرش آتش بس موافقت می کند .

 معاون پیشین ریاست جمهوری تاکید کرد وقتی که طالبان رابگویی که آتش بس کنند ، می گویند که در موجودیت اشرف غنی رییس جمهور آتش بس نمی کنند.” روزنامه آرمان ملی زیرعنوان” روز جهانی حیات وحش، شکار سه صد راس آهو دریک ماه دربامیان . ” نوشته است .

هم زمان با روز جهانی حفاظت از حیات وحش ، مسوولان نهاد حفاظت از حیات وحش (WCS)می گویند، بربنیاد آمارهایی که این نهاد از باشندگان بخش های قلات بامیان گردآوری کرده است نشان می دهد که درسال گذشته دریک ماه سه صد راس آهو در این ولایت شکار شده است.

به گفته آنان ، شکار برندگانی چون باز و باشه نیز دراینولایت افزایش یافته است. آنان این اقدام شکار جهانی را برای حیات وحش فاجعه بار می خوانند واز مسوولان اداره محلی بایمان می خواهند تا جلو شکارگونه هایی وحشی رادراین ولایت بگیرند. ختم/ شوخک …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا