اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ 30حوت/ باختر

شمار محدودی از روزنامه های غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.

روزنامۀ آرمان ملی در صفحۀ سوم تحت عنوان “نگاهی به فلسفه عید نوروز در حوزۀ کشورهای فارسی زبان” نوشته است: نوروز کلمۀ در زبان فارسی دری میانه است و ریشه در زبان اوستایی دارد.

در زبان امروز، این کلمه را به هرگل تعبیر می کنند:

نوروز عام: روزی که در آن سال نو شروع می شود و به روز اعتدال بهاری (برابری شب وروز) مشهور است.

نوروز خاص: به ششمین روز ماه حمل (فروردین)، نوروز خاص می گویند که با عنوان “روزخرداد ” از آن یاد می شود.

در زمان های قدیم نیز نوروز را با نام “ناوا سردا ” و به معنای سالی نو می شناختند.

این روزنامه، مطلب دیگری تحت عنوان نوروز نماد شادی و پیوند انسانی با طبیعت است” نگاشته است: روزهای خاصی در کشورهای مختلف وجود دارد که یاد آور حکایت ها و وقایعی مهم و تاثیر گذار در تاریخ است و نوروز باستان یکی از آن روزهاست که در بیشتر کشورهای جهان به ویژه در حوزۀ تمدنی زبان فارسی دری نیز از این روز از گذشته های دور تاکنون همه ساله به شکوه و همهمه تجلیل می شود.

در بارۀ فلسفه وعلل پیدایش جشن نوروز نظرهای متفاوتی وجود دارد که برخی تاریخ نویسان براین باوراند که آغاز پیدایش جشن نوروز مربوط به جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادی است.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “سرپرستان تازۀ برای وزارت دفاع و داخله تعیین شدند” نوشته است: رییس جمهور غنی با صدور دو فرمان جداگانه، برای وزارت های داخله ودفاع، سرپرستان تازه تعیین کرده است.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی، روز جمعه 29 حوت با نشر خبرنامه یی گفته است که حیات الله حیات، والی پیشین قندهار به عنوان سرپرست تازۀ وزارت داخله تعیین شده است.

هم چنان براساس یک فرمان دیگر رییس جمهور، محمد یاسین ضیا، به عنوان سرپرست وزارت دفاع و رییس ستاد ارتش تعیین شده است.

روزنامۀ اطلاعات روز، تحت عنوان “وزش تند باد درهرات چهار کشته و ده زخمی برجا گذاشت ” نگاشته است: عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه ولایت هرات به روز نامۀ اطلاعات روز گفت که صبح روز جمعه 29 حوت وزش باد شدید در شهر و حومه های شهر هرات باعث سقوط درختان و فروپاشی دیوارهای خانه های مسکونی شده و از شهروندان این ولایت قربانی گرفته است.

روزنامۀ 8 صبح، زیر عنوان “نوروز فراتر از مرزها، جشن باشکوه در دربار خلفای عثمانی” نوشته است: نوروز مانند بسیاری از مراسم و آئین های دیگر آریایی، در میان سلجوقیان روم و طریقت های بزرگ مذهبی مانند مولوی و بکتامشی در اناتولی رواج گسترده داشته است. پس از آن که عثمانیان، امیرنشین های کوچک خود را به دولت بزرگ مبدل کردند، برای استحکام حکومت داری خود علاوه برابداعات، دست به اقتباس از تجریبات حکومت داری دولت های مجاور خود زدند که در این میان دولت سلجوقیان روم نسبت به مشترکات ارضی، دینی و فرهنگی بیش از دولت بیزانس مورد توجه عثمانیان قرارگرفت که در کنار دیگر عناصر اقتباسی از دولت سلجوقی عناصر فرهنگ آریایی هم به دولت عثمانی انتقال یافت. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا