اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

 کابل/ 9حمل/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.

روزنامۀ آرمان ملی، در صفحۀ اول زیرعنوان “رییس جمهورغنی: بدبختی های 42 سال گذشته ازاین جاست که نسل وان را متعصب ساختند” نوشته است: رییس جمهور غنی همزمان با آغاز به کار شورای عالی جوانان می گوید که جوانان باید در برابر فساد، متعصف و بی کفایتی برخیزند و تعهد اخلاقی خود را درک کنند.

آقای غنی که روز یکشنبه هشتم حمل در اولین نشست شورای عالی جوانان در ارگ صحبت می کرد، تاکید کرد که با جوان شدن خود اداره و جوان شدن بنیادی مملکت، بحث اداره و جوانان باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود و جوانان باید اداره مملکت را تغییر دهند.

این روزنامه در همین صفحه مطلب دیگر تحت عنوان “داکترعبدالله: نشست ترکیه سرنوشت افغانستان را رقم خواهد زد” نگاشته است: داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور گفته است که نشست پیش رو صلح افغانستان در ترکیه سرنوشت افغانستان را رقم خواهد زد.

آقای عبدالله به بی بی سی فارسی گفته است که دولت افغانستان با آمادگی در مورد محتوای مذاکرات به نشست ترکیه می رود.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “پایان دادنبه جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان” نوشته است: جنگ نیابتی سازمان استخباراتی پاکستان بیشتر در جنوب آسیا وزنه انداخته، مداخله در کشورهای دیگر به دلیل چالش های داخلی، ورود صدها تروریست انتحاری و سازندهای مواد منفجره از مرزها، خلاف موازین بین المللی است و پاکستان پیوسته خلاف این موازین عمل می کند.

روزنامۀ 8 صبح، تحت عنوان “در حملۀ مسلحانه در قندهار، یک زن حامله کشته و کودکش پیش از تولد زخمی شد” نگاشته است: دریک حملۀ مسلحانه در ولایت قندهار، همسر حامله آمر جنایی حوزه یازدهم پولیس قندهار کشته شده است. این حمله زمانی انجام شده است که آمرجنایی حوزه یازدهم پولیس قندهار، همسرش را برای ولادت به شفاخانه انتقال می داد.

روزنامۀ اطلاعات روز، تحت عنوان “سرباز متهم به لت و کوب یک زن در تورخم برای همیشه از نظام اخراج شد” نوشته است: وزارت امور داخله کشور می گوید: سرباز پولیسی که یک زن را در گذرگاه تورخم ننگرهار شلاق زده بود، برای همیشه از نظام اخراج شده است. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا