اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی درپایتخت

کابل /8دلو/باختر

شماری ازروزنامه های چاپی غیردولتی درکابل به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند.

 روزنامه آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان “صالح اسعاربه شکل سرسام آور از کشور بیرون می شود .”نوشته است.

 معاون اول ریاست جمهوری می گوید که ادعای انتقال اسعار ازمیدان هوایی کابل جعل است ، اما خروج سرسام آور پول نقد از مرزهای ضعیف کشور ادامه دارد.

این روزنامه درصفحه دوم سرمقاله شماره امروزی رازیرعنوان”ایران طالبان را تشویق به صلح و آتش بس کند .”نوشته است .

دیروز یک هئیت طالبان به منظور گفت و گو ودیدار به مقام های ایرانی وارد آن کشور شد.

این درحالی است که مذاکرات صلح میان هئیت دولت افغانستان و نمایندگان طالبان متوقف شده است  و هئیت مذاکره کننده طالبان حاضر نیست تا با هئیت دولت روی اجندای مذاکرات بحث ودیدار کند.

هئیت طالبان به دستور پاکستانی ها به ایران رفت تا به امریکایی ها بفهماند که اگر توافق نامه را مراعات نکند طالبان با دشمن شان یعنی ایران رابطه را تنگ ترمی سازند و این تهدید برای امریکا تلقی می شود.

همچنان این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان ” وزارت دفاع :کماندوها 22 تن را ازیک زندان طالبان آزاد کردند .”نگاشته است.

وزارت دفاع ملی کشور ازرهایی 22 تن از یک زندان گروه طالبان درمربوطات ولسوالی چرخ ولایت لوگر توسط نیروهای کماندو خبر داده است .

 وزارت دفاع افغانستان همچنان گفته که گروه طالبان بسیاری از زندانیان را به شدت شکنجه کرده و جنگ جویان این گروه خلاف تمام موازین و اصول اسلامی و حقوق بشری همرای این زندانیان برخورد کرده اند.

روزنامه 8صبح زیرعنوان “شهر دارهرات به پنج سال زندان محکوم شد .”نوشته است.

دادستانی کل کشور می گوید غلام حضرت مشفق ، شهردار هرات ، همراه شش کارمند دیگر به اتهام اقدام به پرداخت 75هزار دالر رشوت ، به زندان محکوم به مجازات شده اند. این نهاد ، روزسه شنبه هفتم دلو ، با نشر اعلامیه یی گفته است که پرونده آنان به محکمه ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری فرستاده شده است .

 دراعلامیه آمده است که غلام حضرت مشفق ، شهردارهرات ، خالد عمر ، آمرانکشاف مارکیت ها ، وحیدالله حقیار ، آمرعواید ، مسعود نظامی ، مامور کنترول ساختمان ها سمیع الله رضایی ، آمرخدمات فنی ، فرید احمد احمدی ، مدیر لوایح و احسان احمد ، مدیر منابع بشری ، متهمان این پرونده هستند.

روزنامه صبح کابل مطلب را زیرعنوان بانک مرکزی افغانستان : تا یک ماه دیگر بانک نوت های جدید وارد بازار می شود .”نگاشته است.

این درحالی است که درجریان چندماه گذشته ، شهروندان افغانستان از فرسوده شدن بانک نوت های 10 -20-50و100 افغانی شکایت داشتند و از دولت افغانستان خواسته بودندتا با چاپ بانک نوت های جدید ، بانک نوت های فرسوده را از بازار جمع آوری کند.

مسوولان بانک مرکزی افغانستان می گویند که تا یک ماه دیگر ، ده میلیارد افغانی بانک نوت های جدید برای جایگزینی بانک نوت های فرسوده وارد بازار خواهد شد.

 روزنامه اطلاعات روز تحت عنوان “بایدن برسر دو راهی خطرناک ماندن یا رفتن .”نوشته است.

حدود 48 ساعت پس از تحلیف رییس جمهور جوبایدن ، مشاور امنیت ملی وی ، جیک سالیون اعلام کرد که دولت جدید قصد دارد توافقنامه ماه فبروری 2020 ایالات متحده با طالبان را بازنگری کند.ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا