اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی درکابل

کابل/13حوت / باختر

شماری ازروزنامه های چاپی غیردولتی درکابل درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند.

 روزنامۀ آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان “مرزبانان ایرانی با گلوله باری، مانع پاک کاری سواحل دریای هلمند درمرزنیمروز شدند.”نوشته است .

منابع محلی نیمروز گفته اند که مرز بانان ایرانی با گلوله باری، مانع پاک کاری سواحل دریای هلمند در نوار مرزاین ولایت شده اند.

 این روزنامه درصفحه دوم سرمقالۀ شماره امروزی را زیرعنوان “خلیل زاد “طرح حکومت مشارکتی “را با سیاسیون مطرح کرده است “نوشته کرده است.

 ریاست جمهوری نمی خواهد که دراین باره واکنش نشان بدهد . اما رییس جمهور غنی پیش از این هشدار داده است تا زنده است طالبان روی حکومت موقت را نخواهند دید.

 منابع می گویند که زلمی خلیل زاد فرستاده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان درجریان سفر به کابل درباره یک طرح حکومت مشارکتی با طالبان با سیاست گران کشور به شمول رییس جمهور اشرف غنی گفت وگو کرده است.

 همچنان روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان “جشن عروسی چهل زوج دربلخ به صورت گروهی برگزار شد.” نگاشته است.

چهل دختر و پسر جوان درشهر مزارشریف ، جشن عروسی شان را به گونۀ دسته جمعی برگزار کردند.

این جشن عروسی گروهی به کمک مالی چند نهاد خصوصی برگزار شده است . این زوج های جوان هدف ازاین کار را ترویج برپایی جشن های عروسی گروهی و نه گفتن به فرهنگ ناپسند برپای عروسی های پر هزینه عنوان می کنند . ضیاالله ، تازه داماد تعیین طویانه گزاف ازسوی خانوادۀ دختر را ازمشکلات جدی فرا راه ازدواج جوانان عنوان می کند . او از خانواده ها می خواهد تا طویانۀ دختران شان را کم کنند.

روزنامۀ 8صبح مطلب تحت عنوان “عصر کشتار خبرنگار ، آزادی بیان را پناهی نیست .نوشته است.

درپی تیراندازی مهاجمان مسلح برکارمندان زن رادیو تلویزیون انعکاس درننگرهار سه کارمند این رسانه کشته شدند.

 این سومین رویداد حمله برجان کارمندان رسانه یی و خانوادۀ آنان دریک هفته اخیر است . روزنامه صبح کابل زیرعنوان ” دوستم به خلیل زاد : درکنار ایجاد اجماع برای صلح درجبهۀ نظامی نیز آمادگی گرفته شود.”

مارشال عبدالرشیددوستم ، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان ، گفته است که درکنار ایجاد اجماع برای صلح ، در جبهۀ نظامی نیز آمادگی گرفته شود . آقای دوستم ، این موضوع را روز سه شنبه 12 حوت دردیدار با زلمی خلیل زاد ، نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان بیان کرده است.

 روزنامۀ اطلاعات روز مطلب تحت عنوان ” بحران کم آبی ، برای ترک شهر کابل آماده شویم ؟” نگاشته است.

 خشک سالی های اخیر و تغییرات اقلیمی ، کاهش ساحات تغذیۀ آب زیرزمینی ، افزایش نفوس و استفاده بیش از حد ذخیره های موجود آب های زیرزمینی از عوامل مهمی است که به این بحران دامن خواهد زد.

 به گفتۀ کار شناسان، اگر راهکاری برای حل این معضل سنجیده نشود در دراز مدت می تواند به بحران های خطرناک وغیر قابل کنترولی تبدیل شود.

 ختم/ شوخک ….ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا