اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل

کابل/ 4قوس/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل سیاسی و نظامی کشور پرداخته اند.

روزنامۀ آرمان ملی٬ درصفحه اول زیرعنوان «کمیشنری عالی سازمان ملل متحد: کاهش کمک های جهانی به افغانستان فاجعه بار است» نوشته است: کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نسبت به عواقب فاجعه بار «فراموشی» افغانستان توسط جامعۀ جهانی هشدار داده و بر اهمیت یافتن راه حل ها برای بی جاشدگان دراین کشور تاکید کرده است.

این روزنامه٬ در صفحۀ دوم سرمقاله شماره امروزی را زیرعنوان «دستی با ساعت طلایی به سوی گدایی دراز می شود» نوشته است: نشست دو روزۀ ژینوا برای کمک به افغانستان دیروز آغاز شد.

این نشست با حضور نمایندگانی از هفتاد کشور جهان و سی سازمان بین المللی در شهر ژینوا با تاکید ویژه برحفظ حقوق زنان آغاز شد.

رییس جمهور غنی٬ از طریق فضای مجازی گفت که افغانستان کمک خیریه نمی خواهد.

بل اتصال می خواهد٬ وی همچنان اشاره داشت که رویای افغانستان این است که به چهار راه منطقه یی مبدل شود که درآن ایده ها، کالاها و مردم آزادانه تردد و تعامل کنند و کشور ما به سویس آسیا مبدل شود.

حکومت افغانستنان می خواهد برای چهار سال آینده جامعۀ جهانی 4 میلیارد دالر کمک کند.

روزنامۀ 8صبح٬ مطلب تحت عنوان «تنها دکان دارزن درپروان ، نگران صلحی هستم که زنان حق کار و تحصیل نداشته باشند» نوشته است: یک بانوی چاریکاری از چهارسال بدینسو در مرکز پروان دکانی باز کرده است و آشیای مورد نیاز زنان را به فروش می رساند.

این روزنامه٬ مطلب دیگر زیرعنوان «وضعیت اسفبار بی جاشدگان داخلی در بادغیس» نگاشته است: ریاست مهاجرین وعودت کنندگان بادغیس، با آغاز فصل سرما دراین ولایت، نگران افرادی است که به دلیل افزایش «ناامنی وخشک سالی» به مرکز این ولایت پناه آورده اند. به گفته این نهاد، بیش از یک هزار خانوادۀ که از ترس جنگ و درگیری به شهر «قلعه نو» پناه آورده اند، از نبود سرپناه و کمبود موادغذایی و موادسوختی رنج می برند.

روزنامۀ اطلاعات روز٬ مطلب تحت عنوان «پاکستان از فرمان رییس جمهور غنی در مورد رهایی زندانیانش استقبال کرد» نوشته است: محمد صادق، نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان ناوقت شب گذشته «دوشنبه 3 قوس» درتویتی گفته است: پاکستان از حسن نیت رییس جمهور محمداشرف غنی در حکم آزادی زندانیان شهروندان پاکستانی در افغانستان به دلیل تحکیم روابط بشردوستانه سپاسگذار است.

روزنامۀ صبح کابل٬ مطلب زیرعنوان «نشست ژینوا، شرکت کنندگان خواهان کاهش فوری خشونت ها شدند» نوشته است: وزیران خارجه و مالیۀ افغانستان، در محل نشست حضور دارند، اما مجموع نشست به دلیل وضعیت ناشی از شیوع کرونا به گونۀ آنلاین برگزار شده است.

این نشست برای دو روز ادامه خواهد داشت. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا