اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل

کابل/12قوس/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل که به دسترس قرارگرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل سیاسی و نظامی کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را در باره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی در صفحۀ دوم زیرعنوان «از دوستی تا دشمنی ایران از طالبان چه می خواهد» نوشته است: در نخست عمده ترین خواست ایران از طالبان زمین گیر کردن امریکایی ها و بیرون راندن نظامیان ایالات متحده از افغانستان است.

این روزنامه٬ مطلب دیگر تحت عنوان «کارمندان معارف بدخشان به دلیل عملی نشدن طرح همسان سازی تنخواه ها اعتراض کردند« نگاشته است: کارمندان ریاست معارف در بدخشان در اعتراض به آن چه عملی نشدن طرح یک سان سازی تنخواه ها و امتیازهای کارمندان دولتی از سوی حکومت خوانده می شود، دست به گردهمایی زده اند.

آنان با انتقاد از حکومت مرکزی می گویند که وزارت مالیه به گونۀ یک بام و دو هوا عمل می کند. و اداره های دلخواه خود را شامل این طرح کرده است، اما اداره های پرکار دولت مانند ریاست معارف از این امر بی بهره مانده است.

این معترضان که شمار آنان به صدها نفر می رسد٬ با صدور قطع نامۀ هشدار می دهند که در صورت عملی نشدن این طرح و بی بهره ماندن شان از این امتیاز٬ دروازۀ ریاست معارف در ولایت بدخشان را خواهند بست.

روزنامۀ 8 صبح٬ مطلب تحت عنوان «ریختن فاضلاب به درون ساختمان ها، گال را گنجشک می خورد لت را بودنه» نوشته است: به دنبال اقدامات واکنش برانگیز اخیر شهرداری کابل، این نهاد برای اولین بار فاضلاب آبروها را به درون بعضی از بلند منزل ها ریخت، اقدامی که مقام ها در شهرداری کابل «آنرا تجویز انظباطی می خوانند به گفتۀ آنان این دستور از سوی معاون اول ریاست جمهوری در نشست 30/6 صبح داده شده است.

این اقدام با موجی از استقبال و انتقاد شهروندان روبه رو شده است. برخی از شهروندان این تصمیم را خلاف اصول اخلاقی عنوان می کنند و خواهان برخورد جدی، اصولی و دایمی با این موارد هستند٬ شمار دیگر اما این اقدام را به عنوان عبرت به دیگر مالکان بلند منزل ها یادکرده و از آن استقبال می کنند.

روزنامۀ صبح کابل٬ مطلب زیرعنوان «بانک جهانی کمک دوصد میلیون دالری خود را به افغانستان متوقف ساخت» نوشته است: بانک جهانی در سال جاری تعهد کرده بود که ششصد میلیون دالر به افغانستان کمک می کند که از این میان تاکنون چهارصد میلیون آن را پرداخته شده است و دوصد میلیون آن را متوقف کرده است.

هنری کرالی، رییس بانک جهانی درنامۀ به رییس جمهور غنی، علت نپرداختن 180 میلیون آن را ارائه نکردن آمار و اطلاعات اقتصاد کل افغانستان از سوی بانک مرکزی این کشور و نپرداختن 20 میلیون آن را٬ سپردن پروژه های مشترک عامه و خصوصی از وزارت مالیه به واحد تسهیل سرمایه گذاری در ادارۀ ریاست جمهوری خوانده است.

دراین نامه آمده است که بانک جهانی بارها از بانک مرکزی افغانستان خواستار اطلاعات و آمار اقتصادی شده است، اما ازسوی این بانک پاسخی دریافت نکرده است.

روزنامۀ اطلاعات روز٬ مطلب تحت عنوان «موج دوم کرونا در افغانستان 21 نفر دریک شبانه روز جان باختند» نوشته است: وزارت صحت عامۀ کشور اعلام کرد که در بیست وچهارساعت گذشته 1650 نمونه مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت آزمایش شده است که نتایج آزمایش 219 مورد آن مثبت تشخیص شده است.

این روزنامه٬ مطلب دیگر زیرعنوان «امرالله صالح: یکی از قرضداران کابل بانک تا سه روز دیگر خانه اش را به مدیریت تصفیۀ کابل بانک می سپارد» نگاشته است: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری می گوید که یکی از قرضداران کابل بانک که خودش را رفیق یک وزیر قلمداد کرده بود٬ قرار است تا سه روز دیگر خانه اش را مطابق به حکم لوی حارنوالی به مدیریت تصفیه کابل بانک بسپارد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا