اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی در پایتخت

 کابل/9حوت / باختر

درشماره های امروزی روزنامه های چاپی غیردولتی درکابل به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند.

 روزنامۀ آرمان ملی درصفحه اخیر زیرعنوان “جوزف دانفورد : طالبان هنوزهم درکشورهای همسایه مراکز آموزشی نظامی دارند .” نوشته است.

جنرال جوزف دانفورد فرمانده پیشین نیروهای امریکایی و ناتو درافغانستان تاکید کرده است که گروه طالبان هنوزهم از سوی کشورهای همسایۀ افغانستان حمایت می شوند و دراین کشورها مراکز آموزشی نظامی دارند.

آقای دانفورد به تازگی گفته که ایران وپاکستان هنوزهم از طالبان حمایت می کنند و این گروه مراکز آموزشی نظامی فعال دراین دوکشور دارد.

 به گفته او ، اگر نیروهای خارجی ازافغانستان بیرون شوند ، طالبان و دیگر گروه های تروریستی درنظر دارند درمدت 13 تا 18 ماه دوباره فعالیت های نظامی خود را تقویت کرده و منافع امریکا، افغانستان ومتحدان امریکا را با خطر مواجه سازند.

 این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان ” وزارت مخابرات :بیش از 22 میلیارد افغانی از مالیات کارت تیلفون در 6 سال گذشته جمع آوری شده است.” نگاشته است.

مسوولان وزارت مخابرات وفناوری معلوماتی از گردآوری بیش از 22 میلیارد افغانی از درک ده درصد مالیات از کریدت کارت تیلفون های همراه درجریان 6 سال خبرمی دهند.

 همچنان روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان دوعضو مجلس نمایندگان به اتهام فساد به دادستانی معرفی شدند نوشته است.

دادستان کل کشور تاییدکرده که دوعضو مجلس نمایندگان به اتهام ارایه اطلاعات گمراه کننده درباره دارایی شان به دادستانی معرفی شدند.

روزنامۀ 8صبح زیرعنوان “9حوت روز سرباز و مناسبتی برای تفکر درباب قهرمانان :” نوشته است.

 درتقویم افغانستان ، نهم حوت را روز سرباز نام گذاشته اند . مسلماً این نام گذاری و مناسبت می تواند دلایل و قرینه های منطقی بی شماری داشته باشد اما شاید تمام آنچه که دراین روز به چشم می رسد ، صرفاً بزرگداشت از مقام سرباز درقالب برگزاری چند مراسم و تقویم، هدیه و شاخه گلی به شماری از سربازان میهن باشد.

 روزنامۀ اطلاعات روز مطلب تحت عنوان “آنچه باید درباره واکسین های کرونا بدانیم اما حالا به نظر می رسد دیدگاه بدبینانه یی درمورد واکسین های کرونا درحال ظهور است . هنگامی که ما با بیماران برای تعیین وقت واکسین شان تماس می گیریم برخی ازآن ها می گویندکه نمی خواهند واکسین شوند زیرا کسانی را می شناسند که پس از دریافت واکسین دچار عوارض جانبی آن شده اند.

 روزنامۀ صبح کابل زیرعنوان ” طالب که برادر داعش است ، مولوی انصاری برادر کیست ؟ً “نگاشته است.

درجامعۀ سنتی یی مانندافغانستان ، اعتماد ترین باور ، دین است و مورد اعتماد ترین آدم ها ، کسانی که خوانشی ازدین و مذهب ارائه می کنند. درچنین جامعۀ ، مجیب الرحمان انصاری ، با اعتماد ترین آدمی است که درمورد فرایندهای وضعیت اظهار نظر می کند و نظر او مورد تایید هزاران نفری قرارمی گیرد که نه برسنجش و تعقل که براستدلال دیگران تکیه کرده است. ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا