تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت شنبه 24 عقرب

کابل باختر/ 24/ عقرب
شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست خبرداده که شماری از کارمندان کمیسیون انتخابات به څارنوالی معرفی میشوند.
به نوشته این روزنامه احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات میگوید ، بررسی های این کمیسیون درموردکارمندان تقلب این کمیسیون تایک هفته دیگر تکمیل میگردد.
این کمیسیون حدود 16000 کارمند انتخابات را شناسایی نموده است که درتقلب های انتخاباتی در دودور انتخابات سال جاری دست داشتند اما هنوزکمیسیون درمورد شان تصمیم نهایی نگرفته است .
آرمان ملی درمطلب دیگر درهمین صفحه زیرعنوان امتیاز دادن به طالبان ، امتیاز دادن به پاکستان است، نوشته با کسب تجربه از گذشته ها همواره زمانی که یک مقام بلند پایه دولت افغانستان به ویژه رییس جمهور به پاکستان سفری داشته باشد دامنه گراف نا امنی ها وحملات انتحاری درکشور ما بالا میرود.
در آستانه سفر محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور یعنی یک هفته پیش از سفر وی چندین حمله انتحاری در نقاط مختلف کشور انجام شد و تعدادی از هموطنان ما شهید و زخمی شدند.
به نوشته این روزنامه افزایش حملات انتحاری و نا امنی ها به این مفهوم است که پاکستان میخواهد درمذاکراتی که صورت میگیرد امتیاز بیشتر به دست آورد و یا نشان دهدکه امنیت، تامین صلح و ثبات درافغانستان به پاکستان وابسته است.
طالبان تروریست گروهی است که حکومت پاکستان ازآن به عنوان آله فشار استفاده میکند.
روزنامه به همین گونه ادامه داده و نیز خبرداده که سفارت پولند درکابل مسدود شد.
آرمان ملی درصفحه های دیگر شماره امروزی دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه ماندگار درصفحه اول همچنان به سفر رییس جمهور به پاکستان توجه کرده وزیر عنوان نخستین سفر غنی به پاکستان و نیاز رویه متفاوت نوشته، شماری از اعضای مجلس و فعالان مدنی سفر رییس جمهور غنی به پاکستان را با اهمیت خوانده میگوید تا زمانی که افغانستان بایک رویه متفاوت با پاکستان برخورد نکند ، این سفر ها بی نتیجه پایان می یابند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درمطلب دیگر زیرعنوان باید مراقب بود نوشته، شمالشرق نقطه اتصال سه کشور همسایه میباشد طی چند هفته اخیر حوزه شمالشرق به خصوص ولایات قندز و بدخشان شاهد نشانه هایی از تحرکاتی میباشندکه نباید یک امر معمول تلقی گردند.
روزنامه موضوع را به قول شاهدان عینی ادامه داده و از ورود شبکه ها و عناصر خاص به محل نوشته است .
سه سرباز دریک حمله انتحاری زخم برداشتند.
مجرمان اصلی دوسیه کابل بانک مشخص نشدند ، عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه سخن جدید دربرگ نخست از تعطیلی 28 مکتب درشرق کشور خبرداده و در مطلب دیگر به سفر رییس جمهور به پاکستان توجه کرده و از قول دکتور اشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان عنوان کرده که روابط امنیتی و دفاعی را با پاکستان تقویت میکنیم.
به نوشته این روزنامه محمد اشرف غنی رییس جمهورکشور که درراس یک هیات عالی رتبه دولتی به پاکستان رفته با سرتاج عزیز ، مشاور امنیتی و خارجی نخست وزیر پاکستان و همچنین مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای اسلام دیدار و گفتگو کرده است.
روزنامه همچنان ادامه داده و درهمین صفحه خبرداده که بیش از صد نیروی نظامی بلغاریا به افغانستان فرستاده میشود.
تروریک روحانی برجسته درغرب کشور، نمایشگاه خیابانی لحظه ای باکتاب عنوان های دیگری اند که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگرشده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا