تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت یکشنبه 3 جدی

 

شماري از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در مورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه هشت صبح در صفحه اول زیر عنوان، طرح بودجه 1392 رد شد نوشته : طرح بودجه سال مالی 1392 دیروز به دلیل نبود توازن، مشخص نبودن پروژه های 36 ملیون دالری برای یازده ولایت قرضه 56 ملیون بدون تصویب مجلس نبود بودجه 2 ملیون دالری برای پروژه ایجاد تلویزیون برای مجلس، افزایش در بودجه دفتر ریاست جمهوری و مشکلات در اصول نامه اي بودجه رد شد.

به نوشته این روزنامه، مجلس نماینده گان به معرفی رییس دادگاه عالی تاکید کرد.

هشت صبح به دنبال این عنوان نوشته : مجلس نماینده گان یک بار دیگر ازرییس جمهور خواست تا رییس دادگاه عالی لوی حارنوال و شماری از رییسان اداره های مستقل را که بر مبنای قانون اساسی مکلف به گرفتن رای اعتماد از مجلس نماینده گان هستند به این مجلس معرفی کند.

مجلس نمانیده گان دو سال پیش رییس و 5 عضو دادگاه عالی و هم چنین لوی حارنوال را به دلیل مداخله در انتخابات پارلمانی 1389 سلب صلاحیت کرد.

به نوشته این روزنامه : از جانب دیگر، زمان پیش بینی شده در قانون اساسی برای برخی از مقام های یادشده نیز، سال گذشته پایان یافته است.

هشت صبح در همین صفحه زیر عنوان، اسپانیا می خواهد پس از سال 2014 نیز در افغانستان حضور داشته باشد.

نوشته : ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در سفر به افغانستان گفته است که این کشور علاقمند است پس از سال 2014 نیز در افغانستان حضور داشته باشند. آقای راخوي در دیدار با حامد کرزی در کابل گفته است

که پادشاه اسپانیا علاقمند است که این کشور پس از سال 2014 میلادی در افغانستان حضور داشته باشد و به کمک های خود ادامه دهد.

هشت صبح در برگ های دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده اما روزنامه سخن جدید، دربرگ نخست به دیدار صدراعظم اسپانیا از ولایت بادغیس توجه کرده مطلبی نشر نموده است.

این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان فساد اداری، حقیقیت تلخ در افغانستان نوشته: حامد کرزی رییس جمهور کشور روز شنبه در کابل اعلام کرد که بیش تر قرار دادهای کلان، بدون اجازه حکومت از سوی برخی مقام های دولتی و وابسته گان آنها با خارجی ها امضا می شود.

به نوشته این روزنامه : آقای کرزی گفت که فساد اداری در افغانستان، ناشی از قرار دادهای است که بدون اجازه حکومت از سوي کشورهای خارجی با شماری از مقام های دولتی افغان و وابسته گان شان، امضا می شود.

رییس جمهور کرزی این مطالب را در مراسم، تجلیل از روز جهانی مبارزه با فساد اداری در کابل مطرح کرده است.

سخن جدید  همچنان درهمین صفحه خبرداده که سفیر افغانستان درپاکستان احضار شد.

به نوشته این روزنامه : پاکستان روزشنبه دوجدی دراعتراض به شکنجه گروهی از اتباع خود در کابل سفیر کشور را در اسلام آباد احضار کرد.

 منابع رسمی اعلام کردند مقامات پاکستانی پس از آن که شکایاتی درباره شکنجه بیست ونه کارگر پاکستانی در کابل دریافت کرده اند ، مرز های این کشور را باافغانستان بستند وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد، دولت پاکستان رویدادی را که براساس آن بیست و نه پاکستانی که در حال بازگشت از افغانستان بودندو باوجود دراخیتار داشتن مدرک معتبری برای سفر ، توسط نیروهای افغان به شدت موردضرب وشتم قرارگرفتند جدی میگیرد."

سخن جدید درمطلب دیگر عنوان کرده طی سال 2012 صورت گرفته است 333حمله طیاره های بی سرنشین امریکا درافغانستان .

به نوشته این روزنامه تازه ترین گزارش منتشره درامریکا نشان داده است که امریکا 333حمله با استفاده از طیاره های بدون سرنشین درافغانستان درسال جاری میلادی انجام دادکه بیش از تمام حملات این طیاره ها درپاکستان  درهشت سال گذشته محسوب  میشود.

 این روزنامه همچنان  درصفحه اول از قول مجلس نماینده گان عنوان کرده که بودجه سال 1392 سلیقه ای است .

 به همین ترتیب روزنامه سخن جدید در صفحه  های دیگری شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است.

 اما روزنامه ماندگار در برگ  نخست از قول کرزی نوشته ، خود رامقصر ندانید ، فساد کار دیگر ان است .

این روزنامه  این مطلب را درصفحه  ششم دنبال کرده اما درصفحه اول نوشته  مجلس طرح بودجه سال 1392 را ردکرد  ماندگار درصفحه اول از قول وزارت صحت عامه کشور عنوان کرده ، بیش از 50 درصد مردم افغانستان بیمارروانی هستند.

به نوشته  این روزنامه  وزارت صحت عامه می گوید که نصف جمعیت افغانستان مبتلا به بیماری های روحی وروانی هستند که حدود نوددرصدآنان را زنان تشکیل میدهد.

بارک اوباما به عیادت اسدالله خالد  رفت ، کرزی بایک دیدبازباامریکا می رویم  ازجمله عناوینی می باشند که روزنامه ماندگار درصفحه اول نشر کرده است به همین ترتیب روزنامه های وحدت ملی ، انصاف ، نسل سه ودیگران درشماره های امروزی یابه نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند ویابه نشر سایر مطالب پرداخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا