اخبارجهان

مرکل و بایدن روی همکاری در زمینه مسایل بین المللی توافق کردند

برلین/ دویچه وله /8 دلو/باختر

انگلا مرکل صدراعظم آلمان و جو بایدن رییس جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا در اولین گفت وگوی رسمی شان روی همکاری شان برای غلبه بر مشکلات بین‌المللی مانند پاندمی کرونا توافق کردند.

بایدن هنگامی که معاون رییس جمهور بود در سال ۲۰۱۳ با مرکل در برلین دیدار کرد. پاندمی کرونا ممکن است ملاقات بعدی آنها را به تأخیر بیندازد

شتیفن زایبرت سخنگوی انگلا مرکل اظهار داشت که مرکل در اولین گفت وگوی رسمی خود با رییس جمهور جدید امریکا از آمادگی کشورش برای پذیرش مسوولیت ها در قبال همچو وظایف در همکاری با شرکای اروپایی و بین المللی اطمینان داد.

مرکل در این صحبت تیلفونی تحلیف جو بایدن، رییس جمهور جدید امریکا را به وی تبریک گفت. به قول زایبرت، مرکل همچنان از بازگشت ایالات متحدۀ امریکا به توافقنامه اقلیم پاریس و همچنان سازمان  صحی جهان استقبال کرده است. مرکل و بایدن نظر مشترک شان را در مورد ضرورت تلاش های بیشتر بین المللی برای غلبه بر پاندمی کرونا ابراز داشتند.

قصر سفید گفته است که جو بایدن در این تماس تلفونی با صدراعظم آلمان، علاقمندی کشورش را برای تعمیق روابط میان امریکا و آلمان ابراز داشت. هردو سیاستمدار در زمینه اهمیت همکاری جهانی و سازمان های چند جانبه در مبارزه در برابر تغییر اقلیم و پاندمی کرونا، همچنان تلاش ها برای دستیابی به بهبود پایدار اقتصاد جهانی از بحران کرونا، نظر مشترک داشته اند.

به قول قصر سفید، بایدن علاوه بر آن روی تصمیم اش مبنی بر احیای مجدد اتحاد کشور های دو طرف اوقیانوس اطلس، از جمله از طریق روابط امریکا با ناتو و اتحادیه اروپا تأکید کرده است.

به گفته حکومت های این دو کشور، هردو سیاستمدار افزون بر آن در مورد موضوعات جداگانه سیاست خارجی از جمله چین، روسیه، اوکرایین، افغانستان و ایران با هم حرف زده اند. زایبرت گفت که صدراعظم آلمان بایدن را دعوت کرده است تا با فراهم شدن شرایط در وضعیت پاندمی کرونا، از آلمان دیدار کند.

مناسبات میان امریکا و آلمان در زمان ریاست جمهور دونالد ترامپ توأم با تنش های زیادی بود. ترامپ همواره به شدت از آلمان انتقاد می کرد. او از جمله هزینه های دفاعی آلمان را بسیار کم و صادرات آلمان را بیش از حد زیاد می خواند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا