اخبارجامعه

مسوولان: استفاده بی رویه آب های زیر زمینی در آینده؛ هرات را با کمبود آب مواجه خواهد ساخت

شهرهرات ۱ سرطان باختر
در کنار خشک سالی ها و تغییرات اقلیمی که به وجود آمده، استخراج بی رویه آب های زیر زمینی و آلودگی در هرات نگرانی های مسئولان محیط زیستی را برانگیخته است.
حامد الهام مدیر عمومی ریاست حفاظت محیط زیست هرات در گفتگو با خبرنگار آژانس باختر گفت که استفاده زیاد از آب های زیر زمینی توسط انرژی آفتابی یا سولرها و حفر روز افزون چاه های عمیق، خطر کمبود منابع آب های زیر زمینی را به جود آورده است.
الهام می افزاید که کمبود بارش باران در سالهای اخیر در کنار کاهش روز افزون آب های زیر زمینی تاثیر منفی را به وجود آورده و از سوی هم ادامه برداشت آب توسط سولرها سبب می شود که در ده سال آینده با کمبود چشمه های منابع آب زیر زمینی روبه رو شویم و امکان مهاجرت به خاطر نبود آب در این ولایت رخ دهد و این مسئله نگران کننده است.
الهام می گوید که بارها از مسوولان ادارات شاروالی و حتی امنیتی خواسته تا جلو استخراج بی رویه آب از طریق سولرها را بگیرند.
این درحالی است که در اکثر ولسوالی ها و مناطق اطراف شهر مردم با استفاده از انرژی آفتابی از آب های زیر زمینی جهت آبیاری محصولات زراعتی خود استفاده می کنند.
از سوی دیگر برخی از شهروندان هم استخراج آب های زیر زمینی را نگران کننده توصیف کرده و خواهان جلوگیری از این روند اند.
محمد اکبر باشنده هرات می گوید که اگر به همین گونه استفاده از آب های زیر زمینی ادامه پیدا کند در سال های پیش رو هرات با کمبود آب آشامیدنی روبرو خواهد شد.
این در حالیست که استخراج بی رویه آب ها و کمبود بارندگی در این ، حفر چاه های فاضلاب جذبی از عوامل نگران کننده برای شهروندان این دیار عنوان می شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا