اخبارفرهنگ

مسوولان: کتابخانه عامۀ هرات نیاز به غنی شدن دارد

هرات 25 ثورباختر
مسوولان در کتابخانه عامه هرات می گویند که در حال حاضر حدود 40 هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد و روزانه بیشتر از 100 تن هم جهت مطالعه به این کتابخانه می آیند.
حبیب الرحمان میرزایی مدیر کتابخانه عامه هرات در گفتگو با آژانس اطلاعاتی باختر می گوید که در کتابخانه عامه هرات حدود 40 هزار جلد کتاب وجود داشته که این کتاب ها از زمانه های مختلف در این کتابخانه موجود است.
میرزایی می گوید که در کتابخانه عامه هرات دهها کتاب سنگی هم وجود دارد و کتاب های خطی از این کتابخانه برای نگهداری به موزیم ملی هرات انتقال داده شده است.
مدیر کتابخانه هرات می گوید که کتاب های موجود در این کتابخانه در بخش های مختلف از جمله: فلسفه، روان شناسی، علوم دینی، تفسیر، عرفان، تصوف، تاریخی، جغرافیای عمومی ، تاریخ معاصر کشور، تاریخ هرات، ادبی، هرات شناسی، مثنوی، تاریخ کشور های همسایه، کتاب های عربی، کتاب های آموزش زبان و ده ها نوع دیگر می باشد و به اساس خواست متقاضیان برای شان توزیع می گردد.
میرزایی مدیر کتابخانه عامه هرات می گوید که این کتابخانه در سال 1345 به صورت رسمی در هرات بوجود آمده و از آن زمان تا کنون کتابهای مختلف در آن نگهداری می شود.
میرزایی به آژانس باختر می گوید که در حال حاضر بیشتر کسانیکه که برای مطالعه به این کتابخانه می آیند محصلان پوهنتون می باشند و بیشتر کتابهای تحقیقی مربوط به رشته های ادبیات و حقوق را مطالعه می کنند.
مدیر کتابخانه عامه هرات می گوید یکی از آرزوهایش زیادتر شدن مراجعین به کتابخانه می باشد و اما از مردم می خواهد تا با مطالعه کتاب سطح آگاهی خود را بلند برده و شخصیت های خود را بسازند.
با این حال احمد جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که فرهنگ کتابخوانی از زمانی که خط روی پوست های حیوانات نوشته می شد در کشور ما مروج بوده و در زمانه های مختلف در کشور ما کتاب می نوشتند و کتاب را به عنوان هدایا به شاهان و درباریان اهدا می کردند.
آمر فرهنگ و هنر می گوید که کتاب هایی که در کشور ما نگاشته شده به سراسر کتابخانه های عمومی کشور ها نگهداری می شود که این خود نتیجه پیشرفت و ترقی کشور محسوب می شود.
آمر فرهنگ و هنر هرات می گوید که ولایت باستانی هرات که از جایگاه فرهنگی خاصی برخوردار است با توجه به نفوس آن موجودیت یک کتابخانه عامه تکاپوی نیازمندان مطالعه را برآورده نکرده و خواهان افزایش کتابخانه ها در این ولایت فرهنگی گردید.
همچنان ضرغام آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ از استفاده بی اندازه فضای مجازی هشدار داده و می گوید که استفاده بیش از حد از گوشی و تلویزیون آهسته آهسته فرهنگ کتابخوانی و مطالعه را ضربه می زند.
با این همه ضرغام بلند بردن سطح آگاهی مردم از طریق رسانه ها، برگزاری نمایشگاه های کتابخوانی، و آگاهی دهی از فواید کتابخوانی و تشویق مردم به مطالعه را از عواملی دانست که می تواند فرهنگ مطالعه را در بین مردم ترویج دهد.
با این حال مراجعان به کتابخانه هرات می گویند که آنان به خاطر بلند بردن سطح آگاهی خود به اینجا برای مطالعه می آیند و از جوانان دیگر هم می خواهند تا برای رشد سطح فکری خود مطالعه کنند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا