سیاست

مسوولان کمیسیون انتخابات: تلاش ها جریان دارد تا نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان به موقع ان اعلام شود

کابل 5 عقرب / باختر
معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکید دارد که این کمیسیون تلاش دارد تا نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی رامطابق به جدول زمان بندی ان اعلام کند .
این درحالیست که برخی رسانه های از قول مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات خبرداده اند که نتایج ابتدایی پارلمانی با تاخیراعلام خواهد شد .
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مسقل اتتخابات به اژانس باختر گفت که شمارش ارای  انتخابات پارلمانی اغاز شده و تلاش داریم تا بربیناد جدول زمان بندی کمیسیون انتخابات  نتایتج ابتدایی انتخابات پارلمانی را در19 عقرب اعلام کنیم .
وی گفت ممکن مشکلات بوجودامده از روز های انتخابات که نیاز به بررسی دقیق دارد نتایج انتخابات پارلمانی باکمی  تاخیر اعلام شود .
اما سید حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفته است  که روند شمارش آرا آغاز شده و کمیسیون تلاش می‌کند به زودترین فرصت، آرای انتخابات پارلمانی ۳۲ ولایت را شمارش و نتایج را همگانی سازد.
با این حال او گفت که به دلیل پیچیده‌گی‌های پیش آمده در انتخابات پارلمانی، ممکن است کمیسیون انتخابات نتواند در زمان تعیین شده، شمارش آرا را تمام کند و نتایج انتخابات پارلمانی با تاخیر اعلام خواهد شد.
بربیناد جدول زمان بندی کمیسیون مستقل انتخابات قرار است نتایج انتخابات پارلمانی در19عقرب اعلام شود و نتایج نهایی ان در29 قوس اعلام گردد .
تاخیردراعلام  نتایج انتخابات مجلس نماینده درحالی برسرزبان هاست که روند انتخابات پارلمانی قرار بود  برای یک روز در32 ولایت برگزارشود اما انتخابات 28 میزان با مشکلات برخواسته از  ضعف مدیریت در روند برگزاری انتخابات، نبود فهرست نام‌های رأی‌دهنده‌گان در مرکزهای رأی‌دهی در روز انتخابات، نرسیدن دستگاه‌های شناسایی بایومتریک رأی‌دهنده‌گان و نیز کارنکردن این دستگاه‌ها، اعمال نفوذ کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات بر رأی دهنده‌گان ، اجازه نیافتن ناظران بر محل‌های رأی‌دهی هنگام شمارش آرا  ومنتظرماندن مردم ساعت ها درپشت دروازه های مراکز رایدهی ، باعث شد که کمیسیون  انتخاباب تمدید  این روند را  برای یک روزدیگر اعلام  کرد  .
براساس گزارش های منتشر شده  در دوروز انتخابات بیش از هفت هزارمورد شکایت درج کمیسیون شکایات انتخاباتی شده است
علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی تاکید دارد که  بازنشدن بعضی از  مراکز رای دهی، تاخیر در رسیدن موادهای انتخاباتی، ممانعت از حضور ناظران از نارسایی‌های بود  که در روند رای دهی دیده شده است.
با این حال شماری از احزاب وجریان های سیاسی  باابراز نگرانی گفته اند که تا هنوز ازروندشمارش آرا اطلاعی نداریم واز سوی دیگربررسی دقیق وجداکردن آرای پاک ازناپاک زمان گیراست اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی درتاریخ اعلام شده ، بعید به نظر میرسد .
انتخابات مجلس نماینده گان در 32 ولایت کشور شنبه و یکشنبه هفته گذشته  برگزاری شد که  به گفته کمیسیون انتخابات حدود 4 میلیون نفر نیز در آن مشارکت کردند.
انتخابات پارلمانی امروزدرولایت کندهار با یک هفته تاخیر که  بیش از ۵۶۷ هزار تن برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، آغاز شده است ودراین انتخابات ۱۱۱نامزد برای راه یابی به ۱۱ کرسی مجلس که سه کرسی آن مربوط به زنان می‌شود در به رقابت خواهند پرداخته اند . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا