سیاستاخباراقتصادجهان

مشاور امنیت ملی روسیه؛ منجمد کردن دارایی های افغانستان اقدام خود خواهانه است

کابل، ۸ جوزا، باختر
مشاور امنیت ملی روسیه امریکا و غرب را متهم کرده است که در صدد بد تر شدن اوضاع در افغانستان اند.
تحلیلگر آژانس باختر مینگارد؛ مشاور امنیت ملی روسیه در تازه ترین سخنان خود گفته است که امریکا و غرب مسئول خسارات وارده به افغانستان است و به جای اینکه همچنان به فکر بدتر کردن اوضاع در این کشور باشند، باید شروع به بازسازی افغانستان کند.
خبرگزاری ریانووستی گزارش داده است: نیکولای پاتروشف» مشاور امنیت ملی روسیه گفته است؛ غرب و آمریکا علی رغم خروج و فرار بی شرمانه شان از افغانستان، همچنان به دنبال بدتر کردن اوضاع در این کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه آمریکا و غرب مسئول خسارات به بار آمده در افغانستان هستند، یاد آور شد٬ ما متقاعد شده‌ایم که پس از هر کاری که غرب در خاک افغانستان انجام داده است، به سادگی حق ندارد به بازی‌های ژئوپلیتیک خود در آنجا ادامه دهد. در عین حال، امریکا و متحدینش به عنوان کسانی که بیشترین آسیب را به افغانستان وارد کردند، باید بازسازی اصلی این کشور را نیز به عهده بگیرند.
پاتروشف همچنین گفت که غرب به جای اینکه دارایی های افغانستان را به عنوان نیازهای بشردوستانه تحت کنترل سازمان ملل ارسال کند، آنها را به طور غیرقانونی مسدود کرده است٬ تصمیم واشنگتن برای منجمد کردن و نگه داشتن نیمی از دارایی های افغانستان در بانک های آمریکا برای پرداخت غرامت برای ادعای بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که مردم افغانستان، همانطور که می دانید، اصلاً در آن دخالت ندارند، خودخواهانه است.
مشاور امنیت ملی روسیه تاکید کرده است که سازمان ملل متحد باید هماهنگ کننده اصلی اقدامات کشورهای مختلف برای احیای افغانستان و کمک به تحکیم تلاش های بین المللی مربوطه درباره افغانستان است.
نیکولای پاتروشف این سخنان را در نشست اخیر امنیتی در تاجکستان بیان داشته است.
در همین حال مشاور امنیت ملی هند اظهار داشته است که تحولات اخیر در افغانستان را نمی توان تغییر داد.
‹اجیت دوال› مشاور امنیت ملی هند در این نشست گفته است: هند به عنوان یک کشور ذینفع در افغانستان باقی میماند او تاکید دارد که تحولات اخیر در این کشور را نمی توان تغییر داد.
علی شمخانی مشاور امنیت ملی ایران در این نشست گفته است برخی کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ در حال انتقال تروریست‌های تکفیری به افغانستان هستند.
او یاد بدون آن که از کدام کشوری نام برد گفته است جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری امنیت و صلح و ثبات در افغانستان بوده و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می داند.
او امریکا را مقصر اصلی جنگ بیست ساله در افغانستان و بحران جاری در اوکراین معرفی کرده است و تاکید داشته است آمریکا نه تنها باید دارایی های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارات مادی که در افغانستان به بار آورده را جبران کند.
شمخانی در ادامه گفته است: ایران، امنیت در منطقه را امری به هم پیوسته می داند و معتقد است، امنیت، صلح و ثبات در افغانستان برای همه کشورهای منطقه ضروری و لازم است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا