سیاستاخبار

مشرانو جرگه جلسه کرد

 کابل/2قوس/باختر

درنشست امروزمشرانوجرگه به ریاست فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس، فرمان تقنینی شماره354 تصویب وگزارشی از ننگرهار ولغمان استماع شد.

 به اساس معلومات دفترمطبوعاتی مشرانوجرگه به آژانس باختر،فرمان تقنینی شماره 354 رییس جمهور درمورد تعدیل برخی مواد قانون مبارزه با فساد اداری که درکمیسیون‌های مشرانوجرگه مورد مطالعه قرارگرفته بود توسط رییس ومنشی کمیسیون امورتقنینی، عدلی وقضایی ارائه وبه اکثریت آرا به تصویب رسید ونیزطرح تعدیل درقانون تربیت بدنی وورزش نیز به اعضای مجلس معرفی وغرض طی مراحل بعدی به کمیسیون مربوط ارجاع شد.

درمباحث آزاد جلسه، سناتوران حملات راکتی دیروزی را درساحات مختلف شهرکابل یک عمل تروریستی وجنایتکارانه دانستند، با نکوهش آن، ازنهادهای مسوول به خاطرعدم جلوگیری ازوقوع آن، شدیداً انتقاد کردند و گفتند این رویداد شهریان کابل را به یاد دهه هفتاد قرارداده وحکومت مکلف است که طراحان وعاملین آن را شناسایی وعلناً مجازات کند. سناتوران با ابرازهمدردی به متضررین این رویداد، ازهمه شهروندان خواستند که درکشف واقعات تروریستی وجنایی با منسوبان امنیتی، همکاری همه جانبه کنند.

درجلسه بعضی ازسناتوران سفرعمران خان نخست وزیرپاکستان را به کابل غیرمؤثرعنوان کردند و گفتند درگذشته ها نیزبارها رفت وآمدهای از این قبیل صورت گرفته است ولی نظربه عدم صداقت پاکستان نتایج مثبتی درقبال نداشته است و ابراز آرزومندی کردند که بالاخره پاکستان درتأمین صلح وآتش بس، جانب طالبان را وادارکند.

 سناتوران عذرخواهی دولت آسترالیا را مبنی برمرتکب شدن جنایت جنگی عساکراش درافغانستان به ویژه درولایت ارزگان را بسنده ندانسته تاکید داشتند که عاملین این جنایت وسایرجنایات که ازسوی نیروهای بین المللی درافغانستان اتفاق افتاده باشد توسط داد گاه لاهه مطابق قوانین بین المللی پیگیری شود وبرای متضرران غرامت جنگی پرداخت شود.

 درجلسه، سناتوران با یاد آوری ازتلفات نیروهای امنیتی در بدخشان، کندز وکندهار گفتند صبح امروزدرولسوالی چهاردره کندزبه نیروهای امنیتی نیزتلفاتی وارد شده وچند روز پیش ولسوالی مای می دربدخشان به دست مخالفان مسلح سقوط کردکه درآن حدود سی تن شهید ومقداری اسلحه ومهمات دراختیارمخالفان مسلح قرارگرفته است وافزودند با سقوط ولسوالی مای می چندین ولسوالی دیگر نیز در بدخشان درتهدیدات بلند امنیتی قرارگرفته اند که باید هرچه عاجل تدابیر برای سرکوب دشمنان درآن ولایت وسایرنقاط کشوراتخاذ شود.

 سناتوران با ابرازنگرانی ازشیوع موج دوم ویروس کرونا گفتند درچند روز اخیرعلاوه ازشهروندان، سه تن ازکادرهای اکادمیک و طبی کشورهریک داکتربشیرحلیمی، داکترواسع سلطانی وداکترمحب الله محب ازاثربیماری کرونا، جان‌های خودرا ازدست داده اند ایجاب می کند که شهروندان تدابیرصحی را طورجدی مراعت کنندو وزارت صحت عامه برای بیرون رفت ازاین حالت، راهکارهای مناسبی را طرح وتطبیق کند.

 درجلسه بعضی سناتوران پیرامون گفت وگوهای صلح دوحه ونشست های اخیروزیرامورخارجه ایالات متحده امریکا با کنندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان وگروه طالبان گفتند که باید برای بیرون‌رفت ازاین معضل، گامهای عملی برای ختم جنگ درکشور برداشته شده وآتش بس برقرارشود.

 تاکید بررفع مشکلات نام اشخاص درتذکره های برقی وکاغذی، اعتنا نکردن به اطلاعیه های وزارت معارف وتحصیلات عالی ازسوی مکاتب ونهادهای تحصیلات عالی خصوصی، مشکلات بیجاشدگان داخلی به ویژه هلمند، امن نبودن راه های عمومی، ابرازتشکر ازولسی جرگه بخاطر دادن رای اعتماد به ده نامزد وزیر، یاد آوری از روزجهانی اطفال، یاد آوری از اضرار نوشابه های انرژی زا با وصف اعلانات غیرمسوولانه تجارتی، ابرازامیدواری ازنشست ژنیوا به خاطرکمک وهمکاری بیشتر با دولت افغانستان درعرصه های مختلف، عدم پرداخت معاش وامتیازات معلولان ازچندین ماه بدینسو به نام بررسی اسناد شان وبرخی مسایل دیگرمطرح بحث قرار گرفت

درختم مباحث فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مشرانوجرگه، حادثه تروریستی دیروزی درکابل را به شدت نکوهش کرد با ابرازتسلیت با خانواده‌های متضرر، این رویداد را پرسش برانگیزدانست که چگونه دشمن توانسته است دستگاه‌ پرتاب راکت را به داخل شهرمنتقل و نقاط مختلف را هدف قراردهد وتأکید داشت که نهادهای کشفی و استخباراتی کابل باید جلوچنین حملات را بگیرند و خلاهای موجود را مرفوع کنند وازباشندگان پایتخت  خواست که بخاطر  دفع فعالیت‌های دشمنان با نیروهای امنیتی همکاری جدی کنند.

رییس  مجلس با یاد آوری از حوادث اخیر  بدخشان، ارزگان و هلمند از حکومت به خصوص سکتورامنیتی و دفاعی خواست تا با استفاده از نفوذ مردمی، برای تأمین امنیت بدخشان که از اهمیت ستراتیژیک برخوردار است توجه کنند .

 فضل‌هادی مسلم‌یار درحالی‌که از قربانی‌های بی دریغ و جانفشانی‌های همیشگی منسوبان قوای مسلح ستایش کرد و گفت ایجاب می کند که رهبری این نیروها برای تجهیزو اکمال بهترآنان اقدامات لازم کنند برای ایجاد همآهنگی بهترمیان جزوتام‌ها بکوشند.

رییس مجلس سنا از دادن رای اعتماد به ده نامزد وزیر کابینه ازسوی ولسی جرگه، ابراز قدر دانی کرد خواهان تکمیل سایر اعضای کابینه از این طریق شد به همین ترتیب رییس مشرانو جرگه ، مراتب تسلیت عمیق‌اش را به نسبت وفات سه تن از کادرهای طبی کشور ابرازکرد و ازشهروندان خواست که تهدید ناشی از ویروس کرونا را جدی گرفته رهنمودهای بهداشتی را مراعات کنند.

 رییس مشرانوجرگه اعترافات مقامات آسترالیایی را که گفته اند سال‌های قبل نیروهای امنیتی شان در ارزگان افراد ملکی را ازبین برده اند، نگران کننده وخلاف موازین حقوق بشری دانست وخواهان تامین عدالت در زمینه شد وگفت ازیکسو افغان‌ها ازهمکاران جهانی شان به این شیوه متضرر می شوند و ازسوی دیگر گروه های افراطی تحت نام دین و مقدسات، از مردم ما قربانی می گیرند.

درختم جلسه سناتورمحمدهاشم الکوزی گزارش هیئت اعزامی مجلس را از  لغمان و ننگرهار ارائه کرد و گفت هیئت مجلس درجریان دیدارهایشان با مقامات ملکی و نظامی ولایت‌های یاد شده، مشکلات و خواست‌های آنان را شنید و تعهد که جهت حل آن با مسوولان مربوط در تماس خواهند شد.

محمدهاشم الکوزی افزود درجریان سفر، هیئت اعزامی مجلس سنا از جزوتام‌های نیروهای امنیتی و دفاعی نیز دیدارهای را انجام داده اند وباید  به ازدیاد تشکیل آنان رسیدگی شود، وی افزود در همکاری بامسوولان امنیتی به ساحه غورکی ننگرهار که قبلاً مراکز داعشیان تروریست بود اما اکنون تحت حاکمیت دولت درآمده است نیز رفته اند و با باشندگان آن محل دیدار وصحبت کردند که ایشان به ایجاد مراکزصحی، مکاتب و تأسیسات عام المنفعه نیاز جدی دارند.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا