اخباراقتصاد

مشروم طبیعی، گیاه طبی‌ یی که نورستان را متمایز می‌سازد

کابل/۱۹ دلو/ باختر

مشروم، یک نوع سمارق مربوط به خانوادۀ فنجی‌ها است که در نورستان فراوان یافت می‌شود.

این گیاه طبی کم‌یاب، در صنعت داروسازی استفادۀ زیاد دارد و از این گیاه بیش‌تر برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه پنی‌سلین استفاده می‌شود.

هم اکنون روستا نشینان در نورستان ازمشروم به عنوان مواد ضد میکروب کارمی گیرند.

عبدالوهاب نسیمی رییس زراعت، آبیاری و مالداری نورستان، می‌گوید که مشروم در نورستان به صورت طبیعی، در ارتفاعات بلند  می‌روید.

 به گفتۀ او، تکثیر این گیاه طبی از مهم‌ترین زمینه‌هایی است که می‌تواند در رشد اقتصادی کشور کمک زیادی کند.

 او گفت: «مشروم نوع سمارق، یک نبات طبی است که  در ارتفاعات بلند نورستان در میان جنگل‌ها به پیمانۀ زیاد پیدا می‌شود. تولید تخمی این نبات سالانه حدود چهارونیم تُن تخمین می‌شود و یک کیلوی آن در بازارهای داخلی به بیست هزار افغانی و در بازارهای جهانی به پنج صد دالر امریکایی به فروش می‌رسد.»

یکی از مسایلی که نورستان را در مقایسه با شماری از ولایت های دیگر متمایز می کند، این است که بیش‌تر محصولات آن به صورت طبیعی یا وحشی رشد می‌کند. زیتون، املوک، زیره، مشروم و برخی از گیاه ها و میوه‌ های با ارزش دیگر، از جمله محصولاتی‌ است که رشد طبیعی دارند و تنظیم و توجه به آنان، می‌تواند فرصت‌های خوب اقتصادی  فراهم کند.

کارشناسان می گویند اگرحکومت زمینۀ صادرات مشروم را به بازارهای جهانی فراهم کند، دهقانان، تجاروحکومت ازآن سود سرشاری به دست می آورند.

نورستان در شرق کشور، از شمار ولایت هایی است که زمین‌های زراعتی کم‌تری دارد و از همین رو، در سال‌های اخیر شاهد رشد و اجرای برنامه‌های انکشافی کم‌تری نیز بوده است. نورستان با وجودی که یک ولایت کوهستانی و در زمستان‌ پربرف است و راه‌های مواصلاتی آن دشوارگذرمی باشد، اما در زمینه‌های باغداری، دام پروری و تکثیر گیاه های با ارزش طبی و کمیاب، ظرفیت فوق‌العاده‌ یی برای رشد اقتصادی دارد. در نورستان برخی از گیاه های طبی با ارزش وجود دارد که در دیگر ولایت ها کم‌تر دیده شده است و یا هیچ دیده نمی‌شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا