اخبارجامعه

مشکلات روز افزون افغانان پناهجو در یونان

کابل، ۱ سرطان ، باختر
همزمان با روز جهانی پناهده، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که برخورد برخی کشورها و به صورت مشخص کشورهای اروپایی با پناهجویان افغان خشونت‌بار و وحشتناک است.
بر اساس اعلام این سازمان ها، این آوارگان از حقوق خود مطابق قوانین بین‌المللی برخوردار نبوده و هنوز با خشونت و رفتار نامناسب روبه‌رو هستند.
سازمان عفو بین الملل همچنین از عدم مسئولیت‌پذیری کشورها که در آئین‌نامه‌های بین‌المللی حقوق مهاجران تاکید شده، شکایت دارند و خواهان توقف فوری اخراج اجباری پناهجویان افغان و فراهم‌ کردن گذر امن آنان به کشورهای دلخواه‌ شان هستند.
سازمان عفو بین الملل در حالی برخورد کشور های اروپایی را با مهاجران افغان خشونت بارو وحشتناک خوانده است که کشور های همسایه افغانستان ومنطقه هم برخورد خوبی با مهاجران افغان ندارند.
فقط دو روز پیش مرزبانان ترکی در شهر میرویچ آن کشور یک جوان افغان را که قصد داشت وارد خاک یونان شود با ضرب گلوله کشتند، پولیس شهر میرویچ وقوع چنین یک حادثه را تائید کرده است.
این در حالی است که اغلب شهروندان کشور های آسیای میانه برای رسیدن به کشورهای اروپایی، بیشتر مسیر ترکیه را در پیش می‌گیرند تا به یونان و سپس به دیگر کشورهای اروپایی برسند.
با آغاز جنگ اوکراین وضعیت پناهجویان افغان در کشور های اروپایی بد تر شده است زیرا با سرازیر شدن پناهجویان اوکرائینی به این کشورها، برخورد با افغانان تبعیض گونه است. حتی کشور هایی که با افغانان تعلقات دینی و فرهنگی داشته اند نیز در اخراج پناهجویان افغان بیشتر سلیقه یی برخورد میکنند، ترکیه یکی از این کشور ها است، با آغاز جنگ اوکراین، بیشتر میزبان پناهجویان اوکراینی و شاهد سرمایه گذاری روز افزون روس ها در ترکیه بوده اند در حالی که ترکیه در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغان را در ۷۹ پرواز چارتر به افغانستان فرستاده شده اند و این یک خبر نگران کننده است.
خبرگزاری ایرنای ایران گزارش داده است که گارد ساحلی یونان نیز روز یکشنبه ۲۹ جوزا اعلام کرد که ۱۰۰ مهاجر در ساحل جزیره “میکونوس” در دریای اژه از مرگ نجات یافته و ۴ نفر نیز مفقود شده‌اند که اکثریت افغانان اند.
مرزبانان یونان در دو ماه اخیر هم دهها پناهجو را که بیشتر شان افغان بودند و با قایق از ترکیه به سوی یونان و ایتالیا درحرکت بودند، نجات دادند.
مگر سازمان های حقوق بشر معتقدند که گارد ساحلی و نگهبانان مرزی یونان اغلب قایق های مهاجران را از آب های خود به سمت ترکیه باز می گردانند که خطر مرگ، آنان را جدی تر تهدید میکند..
رسانه های اروپایی گزارش داده اند « مرزبانان یونان در سپتامبر گذشته ۳ مهاجر را مورد ضرب و شتم قرار داده و به داخل آب انداختند که در جریان آن ۲ تن از مهاجران غرق شدند.»
این در حالی است که سرنوشت هزاران شهروند افغان که پس از تحولات اخیر در افغانستان به اردوگاه های آلبانی، ابوظبی، قطر و پاکستان منتقل شده اند، در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.
افغانان در میان پناهجویان جهان، بیشترین رقم را دارد مگربرخورد با آنان در هر کشوری تبعیض آمیز و مشکل آفرین بوده است.
چندی پیش والی ادیرنه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ یی اعلام کرد که شمار اجساد مهاجران غیرقانونی که پس از رانده شدن توسط نظامیان یونان به سمت مرز ترکیه در استان ادیرنه به دلایل مختلف جان باخته اند به ۱۹ نفر افزایش یافته است.
رفتار دوگانه، بد و خشن نیروهای مرزی یونان همراه با مهاجرین و پناهندگان باعث نگرانی دیده بان حقوق بشر شده است.
«بیل فرلیک» عضو ارشد دیدبان حقوق بشر درباره رفتار تبعیض‌آمیز یونان با پناهجویان افغان را غیر انسانی خوانده است و گفته است: یونان در حالی که از اوکراینی‌ها به‌ عنوان “پناهندگان واقعی” استقبال می‌کند، افغانان را به صورت ظالمانه یی به عقب می‌راند.
این رفتار دوگانه رفتاری است که ارزش‌های ادعای اروپایی ها در مورد برابری، حاکمیت قانون و کرامت را به مسخره می‌گیرد.
این سازمان همچنین در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که نیروهای مرزی یونان پس از بازداشت مهاجرین انواع تعرض های جسمی و تعرض جنسی را اعمال می کنند. وسایل شخصی شان را غارت کرده و سپس به کشور ترکیه انتقال می دهند.
مگر مقامات ارشد اتحادیه اروپا، اقدامات مرزی یونان را تحسین کرده و این کشور را “سپر اتحادیه اروپا” نام نهاده اند «این کشورها خود را مدافعان حقوق بشری در جهان هم میدانند»
“نادیا هاردمن” محقق حقوق پناهندگان و عضو ارشد دیدبان حقوق بشر هم در اعتراض به رویکرد مقامات ارشد اتحادیه اروپا در قبال مهاجرین می گوید که اتحادیه اروپا به جای اینکه به پناهندگان و مهاجرینی که به دلایل مختلف به اروپا روانه می شوند، کمک کند از عملکرد وحشیانه پولیس یونان در قبال مهاجرین قدردانی می کند.
افرادی که از یونان رد مرز شده اند روایت های درد ناکی از پولیس و مرزبانان یونانی دارند.
در بیشتر موارد آوارگان مصاحبه‌شونده به سازمان عفو بین الملل گفته اند« نیروهای امنیتی یونان حتی لباس‌های زیر زنان را از تن آنان خارج کرده و به زور از رودخانه اوروس به ترکیه باز گردانده‌اند.»
دیدبان حقوق بشر در گزارش خود این مسئله را این گونه عنوان کرده است: “پولیس یونان شماری از پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت و در بسیاری از موارد لباس‌های آنان را از تن شان خارج کرده و پول، تیلفون و سایر دارایی‌های شان را دزدیده است.
در ادامه این گزارش آمده است، پولیس یونان سپس مهاجران را به مردان نقابدار می‌سپارند که آن‌ها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های کوچک می‌کنند. این مردان مهاجران را به وسط رودخانه اوروس برده و وادار می‌کنند تا به سمت ترکیه حرکت کنند.
پناهجویان افغان در یونان می‌گویند علاوه بر سیاست‌های خصمانه حکومت آن کشور، با گروه‌های ناسیونالیستی افراطی نیز مواجه اند که گاهگاهی با حملات از سوی آنها مواجه می شوند.
رسانه ها گفته اند که یونان شبیه زندان گوانتامو برای افغانان شده است که در آن جر اذیت و بد رفتاری حرفی دیگر نیست.
باید گفت که امیر المومنین چندی قبل برای مسئولین نظام هدایت داد، مشکلات آنانی را بررسی کنند که میخواهند کشوررا ترک کنند، برای آنان ایجاد سهولت کنند و مشکل شان را رفع کنند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در ارتباط با مشکلات پناهجویان افغانستان در کشورهای مختلف گفته است ، وزارت‌های مهاجرین و خارجۀ امارت اسلامی، روش‌های مختلفی را در پیش گرفته اند تا از بدرفتاری با مهاجران افغان در هر کشوری که باشد، جلوگیری شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا