اخبارگزارش ها

مشکلات مهاجران افغان زود گذر است٬ خاطره ها است که باقی می ماند

کابل/۲۰ حمل/ باختر

بعد از آن که اخباری مبنی بر بد رفتاری با مهاجران افغان در ایران  منتشر شد وزارت خارجه می گوید که در دیدار با مسوولان سفارت ایران، احساسات و نگرانی ها دربارۀ وضعیت مهاجران افغان در ایران را با آنان شریک ساخته است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ به تعقیب حمله بر سه روحانی در یک زیارت در شهر مشهد ایران٬ رویه پرخاشگری و اذیت مهاجران افغان در ایران بیشتر شده است و نوار های تصویری که در صفحات اجتماعی پخش شده نشان می دهد که پناهجویان افغان با چه وضعیتی روبرو اند٬ این باعث شد که وزارت خارجۀ افغانستان واکنش نشان دهد.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان که در این خصوص نشر شده است آمده است:«معاون شعبه دوم سیاسی وزارت امور خارجه با مسوولان ایران در کابل دیدار کرد و دربارۀ برخورد نادرست پولیس ایران با پناهجویان افغانستان گفت وگو کرده اند.

مسوولان وزارت امور خارجه در این باره نگرانی ها و احساسات حکومت و مردم را در مورد وضعیت مهاجران افغان شریک ساختند تا مسوولان سفارت ایران در کابل٬ به مقام های بلند پایه شان برسانند.

در همین حال  وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته است که در یک ماه گذشته ۲۲۳۴۰ مهاجر افغان، عمدتاً به زور، از ایران به افغانستان برگردانده شده اند.

این وزارت به  روز پنجشنبه ۱۸ حمل گزارش داد که تنها در یک روز گذشته ۲۹۶۳ مهاجر از طریق مرز نیمروز از ایران به افغانستان برگشته اند که از آن جمله ۲۲۶۱ نفر آن جبراً اخراج شده اند٬ که زنان و کودکان نیز شامل آنان اند.

آمار ارایه شدۀ از سوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان نشان می‌دهد که روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران شدت گرفته است.

ایران در حالی تلاش‌هایش را برای اخراج مهاجرین افغان از آن کشور افزایش داده است که پیش از این، برخی از مهاجرین افغان گفته بودند که گشت و گذار پولیس این کشور برای بازداشت شهروندان افغان بیشتر شده است.

آنان همچنین گفتند که مهاجرین افغان پیش از منتقل شدن به مرز افغانستان، در بازداشتگاه‌های مزدحم و کثیف در ایران نگهداری شده و مسوولان ایرانی با آنان بدرفتاری کرده اند.

اما روند اخراج مهاجران از ایران و بد رفتاری با آنان در دو سه روز اخیر وبعد از آن که سه روحانی در صحن یک زیارت در مشهد با چاقو مورد حمله قرار گرفتند بیشتر شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از “یک منبع آگاه” نوشته بود که فرد مظنون ۲۱ ساله و “دارای دیدگاه تکفیری” بوده و “از مرزپاکستان به صورت غیرقانونی وارد ایران شده است٬ بعضی رسانه های ایرانی او را افغان ازبک تبار گفته اند و بعضی هم تنها از ازبک بودن ضارب نقل کرده اند.

حادثۀ اخیر در صحن  یک زیارت در مشهد در اولین ساعات از سوی امارت اسلامی تقبیح شد و ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی بیان داشت که این حادثه به افغانان و افغانستان ربطی ندارد.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران گفته است که حمله با چاقو در مشهد، از سوی”جریان‌های تکفیری” بوده است او افزوده است “این اقدام تروریستی در جایگاه ملت افغانستان خلل ایجاد نمی‌کند.”

به گفتۀ وزیرداخلۀ ایران “دشمن تلاش می‌کند ایران هراسی را در افغانستان و افغانستان هراسی را در ایران و سایر کشورها ترویج کند. در میان ایران و کشورهای همسایه اختلاف بیندازد اما موفق نمی‌شود.”

دقایقی پس از حمله، رسانه‌های ایرانی به نقل از والی و مقام‌های قضایی ولایت خراسان رضوی ایران اعلام کردند که مرد حمله‌کننده بازداشت شده و تبعه یک کشور خارجی است، اما مقام‌های ایرانی به‌گونۀ رسمی مشخص نکردند که این مرد تبعه کدام کشور است.

اسفبار این است که به تعقیب این حمله٬ افغانان مهاجر در ایران مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و رویه پرخاشگری در برابر آٖنان بیشتر شده است٬ چهره های افراطی در بدنۀنظام و جامعه ایران بر این مشکل افزودند.

باورها بر این است که خشونت با مهاجران افغان جزی اقدام‌های برنامه‌ریزی شده برای بدنام کردن مهاجران افغانستان باشد که با اهداف خاص انجام می شود٬در حالی که افغانان در طول سال های گذشته نه تنها به عنوان نیروی کار ارزان در ایران به کار گرفته شده اند٬ بل از آنان برای مقاصد بیرون مرزی ایران و حتا جنگ های نیابتی این کشور در خارج از مرز های آن کشور کار گرفته شده است٬ از دید آگاهان٬ مهاجران افغان در ایران همیشه ابزاری مورد استفاده گرفته اند٬ هم در برابرحکومت ها در افغانستان و هم در چوکات سیاست های بیرون مرزی ایران.

در حالی که مهاجرت یک حرکت ناشی از مجبوریت است و با انسان مجبور و بی پناه باید با عاطفه برخورد کرد نه با دید سیاسی و ابزاری.

واقعیت این است که مهاجران افغان در ایران روزگاری خوشی ندارند و نباید با آنان سلوکی شود که با یک دشمن می شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در مصاحبۀ با رسانه ها در مورد مهاجران افغان در ایران گفته است: «در این اواخر افغان‌ها مشکلات خود را زیاد دارند، اگرچه ما می‌دانیم رفتن برخی افغان‌ها غیرقانونی است ولی باید با آنها برخورد نرم صورت بگیرد و از لحاظ اصول همجواری و اسلامی همرای شان نرمی صورت بگیرد»

مردم و سیاست ورزان ایرانی فراموش نکنند که هر دو کشور دچار توطیه های بیرونی اند و دشمنان شان هم مشترک است٬ بنا براین لازمی است که هر دو کشور در کنار هم برای غلبه بر چالش های کنار هم باشند که دستان بیرونی مقدمه و برنامه های آن را می چینند٬ باید دانست ودرک کرد که مشکلات افغانان زود گذر است و تنها خاطره ها است که باقی می ماند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا