فرهنگ

اهل رسانه با سوگواری روز جهانی آزادی مطبوعات را برگزار کردند

کابل باختر12 ثور
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشوردرمحفل گرامیداشت از روز جهانی مطبوعات گفت که اگر تمام مردم افغانستان یکپارچه دشمن را رد و تقبیح نکنند ، دشمن مجال بیشتر برای جنایت پیدامیکند .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: این محفل به اشتراک داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه، پوهاندمحمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ ، معینان و مشاور آن  وزارت، مسولان بلند رتبه دولتی، مسولان ونماینده گان رسانه های مختلف و مهمانان خارجی، برگزارشد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشور درکنارآن که شهادت خبرنگاران درحوادث اخیر کابل، قندهار و خوست و شهادت شماری دیگر از مردم را رویداد کابل را به خانواده های آنها تسلیت گفت ، خاطرنشان ساخت که شهادت خبرنگاران که درصف اول ایتلاف اطلاع رسانی برای مردم افغانستان و حفظ حق مردم افغانستان درزمینه آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات ، برای همه مردم کشورگران تمام شد.
رییس اجرائیه افزود که جنایت که صورت گرفته به ادامه جنایت داومدار ودرنتیجۀ ظلمی است که بالای مردم افغانستان روا داشته شده و تروریزم به هرنامی که باشد مردم افغانستان را هدف قرار داده و مرتکب جنایت شده است فرقی بین آنها وجود ندارد .
وی اضافه کرد که تروریست ها جای را هدف قراردادند که محور اصلی و عمده ترین دستاورد مردم افغانستان جامعه رسانه یی است و وقت که شما درعین مصیبت و تراژیدی با قامت استوار درمحل جنایت یک پیامی فرستادین به دشمنان مرد م افغانستان که جنایت باعث نمیشود تا صدای مرد افغانستان خاموش ساخته شود.
داکتر عبدالله عبدالله درحالیکه از شهامت و قهرمانی های اهل رسانه و خبرنگاران قدردانی کرد ، تاکید کرد درنشست کمیته مشترک حکومت و رسانه دررابطه به رسیده گی به وضعیت موجود و ایجاد اطمینان به اهل رسانه ها و جامعه خبرنگاری درتامین امنیت شان و سایر موارد بحث شده و رهبری حکومت وحدت ملی سایر موارد مطرح شده را مورد قبول قرارداده و ان شاالله اقدامات عملی صورت خواهد گرفت .
رییس اجرائیه خاطرنشان ساخت که اگر تمام مردم افغانستان یکپارچه دشمن را رد و تقبیح نکنند ، دشمن مجال بیشتر برای جنایت پیدامیکند .
همینگونه پوهاند محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ درصحبتی از شهدای حوادث اخیرکابل ، قندهار و خوست یاد کرد و مراتب غمشریکی خود را با خانواده های آنان ابراز کرد.
وی افزود : درروز های اخیر ما خبرنگاران پیشتازخود را ازدست دادیم که قهرمانی ها و هرقطره خون آنان برای ما الهام میدهد که مسیر زنده گی به سوی روشنایی ، پیشرفت و انکشاف باید سمت داده شود .
باوری گفت که آرزوی همه ما پیشرفت وروشنی است و به خاطرازبین بردن تاریکی وسیله بهتر ازهمه همکاران رسانه ها هستند.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان ساخت که ما مطابق حکم قانون اساسی و تاکید رهبری حکومت وحدت ملی مکلف هستم که شرایط را هرچه بیشتربرای رشد آزادی بیان مساعد بسازیم و ازمطبوعات حمایت کنیم .
درجریان این محفل پیام محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توسط سید شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری ، قرائت شد که در یک قسمت آن آمده : " روز جهانی آزادی مطبوعات را درحالی تجلیل میکنم که حکومت ، مردم و جامعه رسانه یی کشور درسوگ شهیدان خبرنگار نشسته اند.
درپیام گفته شده است که طی یک هفته اخیر دشمنان آزادی بیان، با حمله به خبرنگاران درقندهار ، خوست و کابل ، دشمنی خود را با آزادی بیان و فعالیت آزادی رسانه ها آشکار نمودند.
تروریستان جنایت کار با هدف قراردادن، آزادی بیان، خبرنگاران ، روند های دموکراتیک مانند روند انتخابات و همچنان مراکزدینی و آموزشی، مرتکب جنایت های ضد بشری گردیده که مصداق آشکار و بارزی از جنایت علیه بشریت میباشد .
جنایت کاران تروریست با حملۀ اخیرنشان دادند که به هیچ اصول و معیار انسانی و اسلامی باورمندی ندارند و کشتار های بی رحمانه مردم به اهداف اساسی آنان مبدل شده است .
صدیق الله توحیدی نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران نیز درصحبت هایش از خبرنگاران که درحوادث اخیر درکابل ، قندهار و خوست به شهادت رسیده اند یاد کرده  و بررسیده گی به خانواده های شهدا، تداوی مجروحان و همچنان تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها تاکید کرد.
وی درکنارآن که از حکومت ازنارسایی نیرو های امنیتی انتقاد کرد ، خاطرنشان ساخت که حکومت نزد ما مسول است اما به این معنی نیست که دشمنان فکر کنند که به اهداف شان رسیده اند .
ما از حکومت انتقاد میکنیم اما این دستاور به داعش ، طالب و تروریستان نیست ، آنها مارا دشمن و مرتد میدانند ما نیز با وجود رعایت بی طرفی و انصاف آنها را دشمن تلقی میکنیم .
توحیدی افزود که توقع ، امید و خواست ما از حکومت افغانستان به مثابه مجری قانون و تضمین کننده مصونیت شهروندان ، مکلف دستگیری از خانواده های شهدا ، تداوی مجروحین ، و تامین امنیت خبرنگاران که به ساحه جنگ به خاطر گزارش دهی میرودند ، میباشد و ما انتظاراقدامات عملی و سریع از حکومت دراین رسا داریم . 
همینگونه دراین محفل نماینده یونسکو درکابل نیز پیام آن سازمان را قرائت کرده گفت که رییس عمومی یونسکو حملات اخیر درافغانستان را  که باعث کشته شدن شماری از ژورنالیستان در ولایت های کابل ، قندهار و خوست و همچنان شماری از مردم شده است ، تقبیح میکند.
وی خاطرنشان ساخت که یونسکو درراستای حمایت از ژورنالیستان و مصونیت آنان کارمیکند و حمایت خود را یکبار دیگر از آزادی بیان درافغانستان اعلام میدارد. 
همچنان دراخیر این محفل به گرداننده گی مولانا عبدالله ، فاضل سانچارکی معین امور نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ، عبدالله خنجانی مسول تلویزیون یک ، حواک مسول تلویزیون کابل نیوز و شفیقه حبیبی رییس انجمن حمایت اززنان ژورنالیست ، پیرامون چگونگی اقدامات دررابطه به تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها بحث نموده  و یک سلسله نظریات ، پیشنهادها و طرح های شان را ارائه کردند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا