سیاستاخبارجهان

معاون شورای امنیت ملی روسیه٬ امریکا با خروج از افغانستان خرابی های زیادی را بجا گذاشت

کابل ۱۷ جوزا باختر
یک مقام ارشد دولت روسیه از کشور های که از امریکا پیروی میکنند خواسته است که از اتفاقات که در افغانستان رخ داده است پند گیرند و از امریکا پیروی نکنند.
راشید نورگالیف، معاون شورای امنیت ملی روسیه گفته است: اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده است درس خوبی برای کسانی است که می‌خواهند کورکورانه به واشنگتن اعتماد کنند.
این مقام روسی گفته است که امریکا با شعار های کاذبانه به افغانستان هجوم آورد٬ اهداف راهبردی کلانی در منطقه داشت٬ گروه ها و اشخاص اجیر در این کشورداشت مگر سرانجام با مقاومت مردم افغانستان این کشور را ترک کرد.
به گفته راشید نورگالیف، امریکا افغانستان را به سادگی ترک نکرده است٬ امریکا با طرح برنامه شرم آور گریز با هواپیما ها٬ مشکلاتی که درست کرده بود را به جا گذاشت تا خود افغانها و کشورهای منطقه این مشکلات را حل کنند و حالا افغانستان و این کشورها اند که باید این بار سنگین را به دوش بکشند.
او گفته است «انتقال شرم‌آور آمریکایی‌ها با پرواز از افغانستان ثابت کرد که آمریکا پشت سرش خرابی به جا گذاشت که تاجیکستان، ازبیکستان و سایر جمهوری‌های کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با خطر مهاجرت غیر قابل مدیریت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان روبرو شوند و فعالیت های تروریستی در منطقه از سر گرفته شود»
نورگالیف تأکید کرد همه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اکنون متوجه شده‌اند که باید درباره تلاش‌های آمریکا و ناتو برای دست یابی به زیر ساخت های نظامی شان محتاط باشند٬زیرا واشنگتن تلاش‌های متعددی برای بی‌ثبات کردن کشورهای شوروی سابق انجام داده است.
از دید آگاهان سیاسی افغان٬ امریکا در تلاش است که روسیه را در جغرافیای وسیع که بیشتر در جمهوریت های شوروی سابق مدنظر است درگیر یک جنگ فرسایشی کند و موفق شده است که این طرح را در اوکراین عملی کند.
قبل از این امریکا تلاش کرد که در کشورهای آسیای میانه که در گذشته بخشی از جمهوریت های شوروی سابق بودند به بهانه نظارت اوضاع افغانستان پایگاه ایجاد کند که با برخورد منفی این کشور ها مواجه شد.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا