اقتصاد

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان؛شرایط برای تطبیق پروژۀ تاپی مساعد است.

کابل/ ۱۸ جدی / باختر
پروژۀ تاپی‹پروژۀ انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان٬پاکستان و هند› برنامه یی است که طرح آن سه دهه ریخته شده است مگر تاکنون به یک رویا باقی مانده است٬ این طرح اگر عملی شود گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند انتقال خواهد یافت مگر پروژۀ تاپی به دلایل زیاد که ادامه جنگ در افغانستان یکی از آنها بود سال ها با تاخیر مواجه شده است.
در کنار جنگ در افغانستان٬ اختلافات دیرینه هند و پاکستان و همچنان برنامه های اخلالگرانه یک کشور همسایه که انتقال پایپ لاین گاز از مسیر افغانستان را به سود خود نمی داند٬ عوامل دیگر در ماجرا تاخیر کار پاپی اند.
مگر ٖآنچه مسوولیت افغانستان در پروژۀ تاپی است در حال انجام شدن است٬ دیگر تهدید امنیتی وجود ندارد و امارت اسلامی باربار تاکید داشته است که از پروژه های زیر بنایی و ایدۀ رشد همکاری های اقتصادی و تجاری در میان کشور های منطقه حمایت می کند و روند کار همچو پروژه ها را سهل می سازد.
تعهدات که امارت اسلامی داشته توانسته اعتماد کشور های همسایه را جلب کند به تازه گی معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان گفته است « وضعیت امنیتی افغانستان اکنون بهبود یافته است و شرایط برای تطبیق پروژه تاپی فراهم شده است» او همچنین افزوده است٬ مکانیزم مشخصی برای توزیع گاز در هرات عملی خواهد شد.
وفا حاجی یوف، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان ومحمد مراد امانوف، رییس عمومی پروژه تاپی که اواخر هفته گذشته به هرات آمده بودندبا اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری آن ولایت دیدار و گفتگو کردند.
وفا حاجی‌یوف گفته است که وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یافته است و بستر برای تطبیق پروژه‌ی تاپی فراهم شده است وراهکارمنظم برای توزیع گاز در هرات و ولایت‌های مسیر پروژه‌ی تاپی عملی خواهد شد.
در همین حال، یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفته خواستار آن شده است که یک کمیسیون تخصصی برای فراهم‌کردن تسهیلات در مسیر ترانزیت گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند آغاز به کار کند، تا چالش‌ها و فرصت‌های مسیر تاپی بررسی شود.
مقام های ارشد افغانستان و سه کشور دیگر شامل در پروژه تاپی در حوت سال ٬۱۳۹۶ خورشیدی توافق نامه عملی کار تاپی را امضا کردند، اما کار عملی این پروژه تاکنون آغاز نشده است.
باید گفت با آن که پاکستان وهند خود درگیر اختلافات اند و تاکنون نتوانسته به گونه یی واقعی در خصوص پروژۀ تاپی کنار آیند٬ به منظور پرده پوشی از کم کاری آنان در این پروژه٬ بیشتر مسایل امنیتی در افغانستان عامل آغازنشدن کار تاپی وانمود می شد که با ختم جنگ در افغانستان و حضور امارت اسلامی در صحنه٬ بهانه جنگ و ناامنی در افغانستان گرفته شده است و باید کار پروژه به زودی عملی شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا