اقتصاد

مقام افغان نقش بندر چابهار در توسعه افغانستان را اساسی خواند

تهران – ایرنا – 28 قوس – باختر
محمود صیقل ، نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل با اظهار خرسندی از قرار گرفتن بندر چابهار در فهرست معافیت‌های تحریمی آمریکا علیه مردم ایران، نقش این بندر در توسعه اقتصادی افغانستان را اساسی خواند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه تجارتی «مانی کنترل» چاپ هند، محمود صیقل در جلسه  شورای امنیت با محوریت افغانستان افزود: بندر چابهار با توجه به دسترسی به اقیانوس هند و ورود کالاهای تجارتی به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه ایفا می‌کند. با در نظر گرفتن شرایط کنونی دولت افغا نستان ، از قرار گرفتن بندر چابهار در فهرست معافیت‌های آمریکا بسیار خشنود و خرسند یم..
وی تصریح کرد: از سال گذشته افغانستان کریدور هوایی خود به کشورهای هند، قزاقستان، ترکیه، اروپا، روسیه، امارات، عربستان و چین را آغاز کرده و انتظار می‌رود تا با کمک این کریدور صادرات افغانستان به کشورهای خارجی افزایش یابد..
نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل تصریح کرد، توسعه و پیشرفت بندر چابهار نقش اساسی در رشد اقتصادی و تجارتی افغانستان دارد در نتیجه تکمیل شدن هر چه زودتر پروژه‌های این بندر برای افغانستان بسیار مهم است.
در همین زمینه معاون نماینده دائمی هند در سازمان ملل نیز با تأیید سخنان محمود صیقل گفت، دهلی جدید در اجرای پروژه‌های انکشاف و پیشرفت با کابل همکاری نزدیک خواهد داشت.
در سال 2016، افغانستان، هند و ایران توافقنامه‌ای برای برقراری کریدور حمل و نقل و ترانزیتی میان سه کشور با محوریت استفاده از بندر چابهار به امضاء رساندند..
به گزارش ایرنا، آمریکا به دلیل ترس از افزایش قیمت نفت جهانی با اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران، سرانجام به اعطای معافیت به هشت کشور جهان برای ادامه واردات نفتی از ایران به مدت 180 روز مجبور شد که
آشنا.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا