اخباراقتصاد

مقام های پاکستانی خواستار کاهش نرخ زغال سنگ وارداتی افغانستان شدند

کابل، ۱۶ سرطان، باختر
بعد از آن که امارت اسلامی تعرفه گمرگی بر صادرات زغال سنگ را افزایش دادند،مقام های پاکستانی گفته اند، واردات زغال‌سنگ از افغانستان را به شرطی ادامه می‌دهند که در بهای آن کاهش به میان آید.
به گزارش آژانس باختر: در روز های اخیر صادرات زغال سنگ از افغانستان به پاکستان افزایش یافته است.
گفته شده است که روزانه تا سه هزار تن زغال سنگ از افغانستان به پاکستان صادر میشود، صادرات زغال سنگ از افغانستان به کشور های دیگر به خصوص پاکستان بیشتر ذریعه شرکت های تجاری انجام میشود ودر خصوص صادرات این ماده، کدام توافقنامه رسمی میان حکومت افغانستان و پاکستان وجود ندارد.
چندی قبل شهباز شریف صدراعظم پاکستان اعلام داشت که باید زغال سنگ افغانستان با روپیه پاکستانی‹ کلدار› خریداری شود، مقام های پاکستانی به این باور اند که با خرید زغال سنگ از افغانستان، این کشور سالانه بیشتراز دو ملیارد دالر در اقتصاد ملی صرفه جویی خواهد کرد.
امارت اسلامی بدون آن که واکنشی در خصوص گفته های صدراعظم پاکستان داشته باشد، نرخ تعرفه گمرگی زغال سنگ را افزایش داد و تعرفه گمرگی هر تن زغال سنگ ۲۰۰ دالر بالا رفت.
مگر حالا رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که مفتاح اسماعیل؛ وزیر مالیه و عواید پاکستان گفته است که واردات زغال‌سنگ از افغانستان در صورتی ادامه می‌یابد که در بهای آن کاهش به میان آید.
وی گفته است « زمانی روند واردات را ادامه خواهند داد که از لحاظ اقتصادی و تجارتی به نفع شان باشد.»
قبل از این، پاکستان زغال سنگ مورد نیاز خود را از افریقای جنوبی وارد میکرد« پاکستان از زغال سنگ برای تولید برق استفاده میکند»
با آن که رسانه های پاکستانی خود گفته اند که زغال‌سنگ افغانستان ۱۷۰ دالر کمتر از قیمت جهانی به پاکستان صادر می‌شود، مگر مقام های پاکستانی هنوز هم بر کاهش قیمت آن تاکید دارند در حالی که دولت آن کشور بخش خصوصی را برای واردات زغال‌سنگ از افغانستان تشویق می‌کند و مدیریت بهتر مرزها و حمل‌ونقل آن از طریق ایجاد و گسترش راه‌آهن را تسهیل می‌کند.
تاکنون امارت اسلامی در مورد درخواست وزیرمالیه و عواید پاکستان واکنشی نشان نداده است.
باید گفت که رسانه های افغانی گزارش داده اند که با ازدیاد صادرات زغال سنگ به پاکستان اکثری داش های خشت پزی در کابل و ننگرهار از فعالیت باز مانده اند. نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا