اخبارجهان

ملا برادر: رهبران طالبان در پاکستان حضور دارند

اسلام آباد/وی او ای/3جدی/باختر

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی آن گروه در قطر گفته است که رهبری طالبان در پاکستان اند و طالبان زخمی و بیمار نیز در پاکستان درمان می‌شوند.

بر اساس گزارش بخش دیوۀ صدای امریکا، در یک ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، دیده می‌شود که ملا برادر در جمعی از اعضای طالبان می‌گوید: “تمام رهبران مان در اینجا استند، درمان [زخمی‌ها] در کشور خودمان ممکن نیست و ناچاریم که این وضعیت را تحمل کنیم.”

هنوز زمان و محل ضبط این ویدیو مشخص نشده است، اما شماری از رسانه‌ها و برخی افراد گفته‌اند که این ویدیو درجریان سفر سه روزۀ ملا برادر به پاکستان و در یکی از شفاخانه‌های شهر کراچی که زخمیان طالبان در آن درمان می‌شوند، ضبط شده است.

هیئت گروه طالبان به رهبری ملا برادر هفتۀ گذشته برای سفر سه روزه به پاکستان رفتند و با وزیر خارجه و صدر اعظم آن کشور دیدار کردند.حکومت پاکستان تا کنون در مورد دیدار ملا برادر از “شفاخانۀ کراچی” و نیز صحت ویدیوی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی تبصره‌یی نکرده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز به رادیو آزادی گفته است که در مورد صحت و محل ضبط این ویدیو آگاهی ندارد.

با اشاره به زندانی بودن در پاکستان، ملا برادر در این ویدیو می‌گوید: ” آنان با ما هر چه کرده اند، هرچه با ما در اینجا صورت گرفته است، باز هم ناگزیریم که بیاییم. افراد معدود ما نه بلکه تمام رهبران ما و شما در اینجا استند.”

ملا برادر در سال ۲۰۱۰ از سوی ماموران ادارۀ استخبارات پاکستان در شهر کراچی بازداشت شد و برای نزدیک به نه سال در پاکستان زندانی بود. اما تا کنون حکومت پاکستان در مورد بازداشت و سپس رهایی این رهبر طالبان وضاحتی نداده است.

در این ویدیو، ملا برادر همچنین در مورد توافقنامۀ ایالات متحده- طالبان و نیز صحبت تیلفونی اش با دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا صحبت می‌کند و سپس اطرافیانش نعرۀ “الله اکبر” سر می‌دهند.

ایالات متحدۀ امریکا در ۲۸ فبروری سال روان توافقنامه یی را با طالبان امضا کرد که بر اساس آن نیروهای خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شوند.طالبان همچنین در توافقنامه به قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات بین‌افغانان تعهد کرده اند. اما با اشاره به سطح بلند خشونت در افغانستان، مقام‌های امریکایی و ناتو، طالبان را به کاهش خشونت و سپس آتش‌بس دایمی ترغیب کرده اند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا