اخبارجهان

ملل متحد: غیرنظامیان زندانی در سوریه متحمل «رنج غیرقابل تصور» می‌شوند

نیویارک/ دویچه وله/13 حوت/باختر

سازمان ملل متحد ده سال بعد از آغاز جنگ سوریه در یک گزارش «رنج های غیر قابل تصور» هزاران زندانی غیرنظامی توسط رژیم بشارالاسد را تقبیح کرد. ده‌ها هزار تن از بازداشت شده‌ها مفقودالاثر اند.

کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل متحد برای سوریه در گزارشی که به روز دوشنبه نشر کرد، نوشته است که محل بود و باش ده‌ها هزار تن از مردم سوریه که توسط نیروهای امنیتی حکومت بشارالاسد رییس جمهور زندانی شده بودند، هنوز هم روشن نیست.

در این گزارش افزوده شده است که خشونت علیه زندانیان نه تنها توسط حکومت، بلکه از جانب همه جوانب درگیر منازعه اعمال شده است.

محققین سازمان ملل متحد در این ‌گزارش با بیش از ۲۵۰۰ تن در یک دوره زمانی ده ساله گفت وگو انجام داده‌اند. در این تحقیقات اظهارات زندانیان در باره شرایط بیش از صد زندان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در گزارش آمده است که بسیاری از زندانیانی که هنوز ناپدید اند، در این میان یا مرده‌ اند و یا اعدام شده‌اند.

براساس این گزارش، اکثر جوانب درگیر از این خشونت‌ها بر زندانیان آگاهی داشته اند و آن را تحمل کرده اند. نه تنها مردان، بلکه زنان و حتی کودکان نیز قربانی این خشونت‌ها شده اند.

نویسندگان گزارش نوشته‌اند که حکومت بشارالاسد مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است. آن‌ها نوشته اند که علاوه بر این، شورشیان سوریه و «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها نیز مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

این گزارش ملیشه های تروریستی داعش را از جمله متهم به نسل کشی اقلیت دینی ایزدی‌ها کرده است.

نویسندگان گزارش از دست کم ۲۰ «روش وحشتناک شکنجه» توسط حکومت سوریه سخن گفته‌اند. براساس این گزارش، قربانیان مجبور به تحمل شکنجه با شوک برقی و اعدام های نمایشی شده اند، ناخن‌های شان کشیده شده است و یا بر بدن آن‌ها جراحت های سوختگی وارد شده است و یا برای زمان طولانی «از یک یا دو پا یا دست» آویزان شده و به شدت لت و کوب شده اند.

نویسندگان گزارش از یک «تراومای ملی» در سوریه سخن گفته اند و از جوانب درگیر جنگ و نیز جامعه جهانی خواسته اند که به زودی در برابر این وضعیت واکنش نشان دهند.

قرار است نتایج این تحقیقات در ده روز  آینده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستاده شود.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا