جهان

ملل متحد می‌خواهد تا 2030 به همه اشکال فقر پایان دهد

نیویارک/دویچه وله/باختر/13 اسد
حکومت های عضو سازمان ملل متحد از آجندای توسعه پایدار این سازمان تا سال 2030 حمایت کردند. این برنامه دراز مدت و گسترده قرار است در جلسه سران حکومت‌ها در ماه آینده تصویب گردد.
حکومت‌های عضو سازمان ملل متحد یک شنبه شب برنامه "دگرگونی جهان ما: آجندای 2030 برای انکشاف پایدار" را تایید کردند. این سند 29 صفحه‌ای برای تایید به جلسه رهبران جهان در روزهای 25 تا 27 سپتمبر ارائه می‌شود.
این آجندای ملل متحد یک برنامه عمل را به راه می‌اندازد و تایید می‌کند که "محو فقر در همه اشکال و ابعاد آن به شمول فقر مفرط، بزرگ‌ترین چالش جهانی بوده و ضرورت حتمی برای توسعه پایدار است."
این آجندای سازمان ملل با 17 هدف خود طرحی برای انکشاف و توسعه در 15 سال آینده است. در این سند آمده است که این متن "براساس اهداف انکشافی هزاره تهیه شده و چیزهایی را که در آن به دست نیامده بود تکمیل می‌کند."
تهیه این برنامه دو سال طول کشید و بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد از آن به حیث "آجندای مردم، برنامه عمل برای محو فقر" استقبال کرده است.
بان کی مون افزوده است که این برنامه همراه با توافقی که ماه گذشته در ادیس ابابا پایتخت اتوپیا در مورد پشتوانه مالی از اهداف انکشافی به دست آمده بود، شروع "یک عصر جدید" است.
آجندای جدید ملل متحد در اعلامیه خود از سران دولت‌ها و حکومت‌ها می‌خواهد که "برای محو فقر و گرسنگی از همین حالا تا 2030 در همه جا اقدام کنند."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا