فرهنگ

منابع مختلف طبیعی وچشم اندازهای تاریخی ،هرات را مادرشهرها ساخته است

شهرهرات 27 جدی باختر
وجود منابع مختلف طبیعی و چشم اندازهای تاریخی هرات را به عروس شهرها در کشور مبدل ساخته است.
موجودیت معـادن  زیاد و مهمی از جملـه  اورانیوم ؛  نفت ،فابریکه های تولیدی  زمینه های صنعتی شدن این ولایت را تسریع نموده است.
  اقتصـاد ولایت هـرات  هم اکنون به زراعت و مالـداری ( کشاورزی و دامپروری ) و تولیدات صنعتی  متـکی است.
از محصولات عمده این ولایت می توان  میوه های گوناگون و سبزیها ؛ برنج، جـو،  جواری،  پنبه، زعفران،  پرورش کرم ابریشم  و تولیـد ابریشم نام برد که به تناسب سایرولایات سطح کشت و برداشت آن بالاتر است. 
از میوه‌های هرات می‌توان انواع انگور از قبیل انگور فخری، انگور لعل، انگور کشمشی، انگور عسکری، انگور پوشنگی، انگور حسینی، انگور روچه، انگور لوغی، انگور صاحبی، انگور کس نداره، انگور آبی، انگور مسکه، انگور شنگول خانی، انگورمیراحمدی را نام بردگفته میشود هرات هفت ودو نوع انگور وجود دارد.
هم چنین  انواع  میوه ها همچون خربزه، زردآلو، انار، به، انجیر، بادام، توت، شفتالو، آلو، هندوانه، سیب، ناک ( گلابی نارس ) و انواع امرود  ( گلابی رسیده ) از میوه های برداشت شده باغ های موجود در این ولایت است. 
به گفته کارشناسان زراعتی فرهنگ باغداری  در این ولایت از زمان تیموریان تا کنون رونق برخوردار بوده است.
در عین حال صنایع دستی مختلف در این ولایت از دیگر منابع مهم به شمار می رود که گاها به ولایات دیگر و خارج از کشور صادر میشود صنایعی که هر کدام از آن گویایی تاریخ چندین ساله هرات است.
شهر بزرگ  هرات از حیث عمران، قدا مت، عظمت یکی از شهر های آباد و تاریخی کشوراست که  از زمان های قدیم در این سرزمین پاد شاهان مقتدر ، دانشمند ، کارشناسان علوم دینی محقق، ادیبان وپژوهشگر پرورش یافته اند.
دورانی هرات  تمدن و پیشرفت های  بزرگی  داشته است . 
این ولایت به عنوان یکی از ولایات مهم تاریخی با مناظر مهم تاریخی به شمار میرود.
در دوران سلاطین تیموری عمارت های باشکوه ، قصرها ، مدرسه ها، پل ها، کاروان سراهاو منارهای بسیاری ساخته شد.
در طول تاریخ پربار هرات هنر نقاشی ، صنعت کاشی کاری و خطاطی به اوج تعالی و ترقی رسید که هنوز هم در این ولایت این صنایع از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده، هنرمندان آن در نمایشگاه های ملی و بین المللی باعث کسب افتخار به کشور شده اند.
ولایت هرا ت در غرب افغانستان واقع گردیده است .
از  شمال با ولایت بادغیس و کشور ترکمنستان ، در شرق با ولایت غور ، در جنوب با ولایت فراه و در غرب با جمهوری اسلامی  ایران هم سر حد (مرز )  است.
هرات با دو شاهراه  راهبردی کشور را از شمال  به کشور های آسیای میانه  و از غرب به جمهوری اسلامی ایران  متصل می کند.
شهر وندان هرات را عموماً اقوام تاجک‌،  پشتون‌ها ٬ هزاره‌ها ، ازبک‌ها و ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا