اخبارامنیتجهان

منشی عمومی ناتو: برای بودن یا نبودن در افغانستان باید بها پرداخت

بروکسل/ وی او ای/11قوس/ باختر

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که هم برای ادامۀ حضور نظامی و هم برای خروج از افغانستان باید بها پرداخت.

ستولتنبرگ روز دوشنبه در آستانۀ نشست وزیران خارجۀ آن پیمان گفت که در تماس تیلفونی با جو بایدن، رییس جمهور منتخب امریکا بر اهمیت قضیۀ افغانستان و معضل فراروی ناتو و متحدان آن اشاره کرده است.

منشی عمومی ناتو گفت: “اگر تصمیم بگیریم که بمانیم برای آن بهایی وجود دارد، اما اگر تصمیم بگیریم که براییم، برای آن نیز بهایی وجود خواهد داشت. بهای بودن، البته، ادامۀ ماموریت نظامی در افغانستان و هزینۀ مالی و جانی آن است. بهای ترک کردن نیز خطر از دست رفتن دستآوردهای حاصله است.”

او با تاکید بر حمایت از نیروهای افغان گفت: “بهترین روش برای تامین ثبات در افغانستان، آموزش، معاونت و مشاورت نیروهای امنیتی افغان است تا آنان قادر شوند که مسوولیت تامین امنیت کشورشان را بگیرند.”

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا حدود دو هفته پیش دستور داد که ۲۰۰۰ نظامی امریکایی تا ۱۵ جنوری از افغانستان بیرون شوند. در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر است.

در پی این تصمیم ترامپ، منشی عمومی ناتو گفته بود که آن پیمان به ماموریت و حمایت از نیروهای افغان ادامه می‌دهد تا به گفتۀ وی از مبدل شدن افغانستان به خلافت تروریستی داعش جلوگیری شود.

ستولتنبرگ گفت که فرصت تاریخی برای تامین صلح در افغانستان رونما شده است. او گفت: “این فرصت شکنند است، اما باید از آن استفاده شود.”

این در حالی است که برخی از منابع در دوحه پایتخت قطر گفته اند که اختلافات میان هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در مورد طرزالعمل کاری مذاکرات صلح حل شده است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که روی طرزالعمل کاری در ۲۱ ماده توافق صورت گرفته است اما برخی از موارد اختلافی در مقدمه، نیاز به وضاحت بیشتر دارد.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که در اواخر فبروری سال روان در دوحه امضا شد، در صورت پابندی طالبان به مواد این توافقنامه، نیروهای خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی به گونۀ کامل از افغانستان بیرون شوند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا