اخبارسیاستتبصره و مرور بر مطبوعات

مواد مخدر؛ معضلی که جهان باید در برابر آن بسیج شود

تبصره کابل ۵ سرطان باختر
آنتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بر مبارزه همگانی در برابر این پدیده تاکید داشته است.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ امروز یک‌شنبه، ۲۶ جون، مصادف با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن است.
این در حالی است که مواد مخدر بعد از تجارت اسلحه و تیل٬ ردیف بالایی در تجارت جهانی دارد و در کنار دسته های تبهکار جنایی و مافیایی٬ شماری از سازمان های استخباراتی کشورها به دلایل سود وافر که از قاچاق زهر سفید بدست میاید٬ در تجارت آن دخیل اند حتی می توان مدعی شد که بعضی دولت ها در کار و بارآن دخیل اند.
امروز موجودیت میلیون ها معتاد در کشور های مختلف جهان٬ به معضل حاد اجتماعی و امنیتی مبدل شده اند٬ معتادین به دلایل ناتوانی در کار و انزوای اجتماعی حاضر اند هر کاری بکنند تا حداقل مصرف روزانه شان را بدست آورند و این قشر به گونۀ ساده در خدمت دسته های تبهکار قرار می گیرند و کاری که تخریبی و ضد امنیت و ضد ثبات اجتماعی از آن ساخته است.
پس می توان گفت که مواد مخدر یک معضل حاد جهانی در عرصه اجتماع و امنیت است و اگر برای جلوگیری از تولید٬ قاچاق و ترانزیت و بالاخره برای جلوگیری از مصرف آن کاری نشود و کشور های جهان این معضل را معضل همگانی ندانند٬ امید برای ثبات امنیتی و اجتماعی در میان ملل جهان کمتر خواهد شد.
به همین دلیل است که آنتونیو گوتریش؛ سرمنشی سازمان ملل متحد تاکید بر مبارزه همگانی و تعهد جدی در مبارزه با این پدیده در جهان دارد٬ زیرا نمی توان مواد مخدر را یک مشکل وابسته به یکی دو کشور دانست٬ واقعیت این است که مشکل مواد مخدر در جهان بر زنده گی ده‌ها میلیون نفری که در بحران های انسانی زندگی می کنند سایه افگنده است .
امروز اگر کشوری مانند افغانستان در زمرۀ کشور های عمده تولید کننده مواد مخدر یاد می شود٬ نباید یکسره دست انتقاد به سوی آنها گرفته شود٬ عادلانه این است که به مشکلات این کشور ها هم رسیدگی شود و دریافت شود که مشکل آنها در کجا است و چرا روند مبارزه این کشور در برابر مواد مخدر ناکافی و یا از دید جامعه جهانی ناکام است.
در اینجا به گونه یی گزارا به مشکل مواد مخدر درافغانستان میپردازیم٬ رهبری امارت اسلامی تعهد کامل برای مبارزه با این پدیده در تمامی عرصه ها دارد٬ امیر المومنین طی فرمانی کشت خشخاش و تولید مواد مخدر را ممنوع اعلام داشته است٬ برای جمعآوری معتادین و تداوی آنان برنامه ریزی های شده است٬ با قاچاقبران مواد مخدر با اصول شرعی برخورد شده و این روند ادامه خواهد یافت.
مگر رسیدگی به تمامی جوانب مشکل کشت٬ قاچاق و تولید مواد مخدر در افغانستان٬ کار امارت اسلامی نیست٬ افغانستان که اضافه از چهل سال می شود با ناامنی و تجاوز مواجه بوده است. چنین یک وضعیت برای باند های تبهکار و مافیایی فرصت آن را مساعد کرد که به فکر مبدل کردن افغانستان به یک کشور تولید کننده مواد مخدر باشند٬ آنها از طرق مختلف مواد کیمیاوی را که ممد برای تولید انواع مواد مخدر است به افغانستان قاچاق میکنند در حالی که کشور های که مدعی اند٬ افغانستان بلند ترین تولید کننده مواد مخدر است٬ هیچگاهی در جلوگیری از قاچاق این گونه مواد به افغانستان کاری نکردند٬ مسیر ترانزیت شان را به روی قاچاقچیان مواد مخدر نه بستند٬ در کاهش تقاضا در بازار های کشور های شان کاری نکردند و دهها ناهنجاری دیگر که می شد با همکاری بین منطقه یی و بین المللی رفع گردد.
حرف سرمنشی سازمان ملل که بر بسیج جهانی مبارزه با مواد مخدر تاکید دارد٬ یک حرف نیک است٬ تولید و قاچاق مواد مخدر منحصر به یک هسته و یک کشور نیست٬ رابطۀ زنجیره یی دارد که همکاری زنجیره یی را میطلبد٬ نیاز است که کشور های جهان مانند بسا موارد دیگر٬ در امر مبارزه با مواد مخدر هم وارد یک ایتلاف شوند و برای حل کلی این معضل با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا