صحت

میزان مرگ و میر مادران نسبت به هفت سال گذشته کاهش یافته

سرپرست وزارت صحت عامه امروز در یک کنفرانس خبری نتایج بررسی را بیان کرد که به اساس آن میزان مرگ و میر مادران نسبت به هفت سال گذشته کاهش یافته است.

این سروی در سال 2010 عیسوی از سوی انستیتوت صحت افغانستان، اداره مرکزی احصائیه به همکاری تخنیکی اداره آی سی اف انجام یافته است.

به گزارش خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر، داکتر ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت عامه درین کنفرانس خبری این سروی را در مورد میزان مرگ و میر مادران جامع خوانده گفت، به اساس این سروی مرگ و میر مادران افغان، شصت درصد زنان افغان در حال حاضر به مراقبت های قبل از ولادت دسترسی کامل دارند و بیش از یک سوم زایمان به کمک افراد مسلکی صورت می گیرد.

به گفته ثریا دلیل سروی سال 2010 میلادی نتایج مثبت سرمایه گذاری های زیر بنایی دهه گذشته در عرصه تعلیم و تربیه صحت را نشان میدهد.

بر اساس میزان سروی مرگ و میر مادران افغان، تعداد زنان که بدلیل اختلالات بارداری جان شان از دست میدهند نسبت به هفت سال گذشته کاهش یافته و باید تذکار داد که در میزان مرگ و میر بزرگ سالان نیز کاهش به میان آمده است.

ثریا دلیل درین مورد گفت، اختلالات مربوط به بارداری منحیث یکی از عوامل مکررمرگ و میر نزد زنان افغان است. در هر پنجاه زن افغان حدود یکی آنها با تهدید های جدی بارداری مواجه میشوند.

این سروی  همچنان تغییرات مثبت در سن ازدواج و آگاهی در مورد فاصله دهی میان ولادت ها را نشان داده است ، که مسلماً" میرساند کار آگاهی دهی درین راستا از طریق وزارت صحت عامه نتایج مثبت در پی داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا