سیاستاخبارگزارش ها

نادر نادری: طالبان وقت کشی می کنند

کابل / ۷  حوت/  باختر

یک عضو هیئت گفت‌وگوکنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان  طالبان را متهم به وقت کشی کرد و در عین حال گفت ;I تا اکنون هیچ گفت‌وگوی جدی‌ بین هیئت‌های دولت و طالبان  انجام نشده است.

به گزارش آژانس باختر: نادر نادری عضو هیئت گفت وگو کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت: «در سه ماه اول، گفت‌وگوهای فشرده‌ یی دردوحه میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان انجام شد؛ اما بخش عمدۀ‌ آن٬ مسایل ارزشی ما بود. در سه ماه بعدی که از ۵ جنوری آغاز شد و تا اکنون ادامه دارد، بحث جدی انجام نشده است و طرف مقابل بیشتر در تلاش وقت‌کشی و خریدن زمان است.

او اظهار امیدواری کرد که بعد از این زمینۀ آن فراهم شود که در بارۀ آتش ‌بس، مشارکت سیاسی و سایر مسایل مهم، بحث صورت گیرد.

این گفته ها در حالی بیان می شود که شماری از اعضای هیئت گفت وگو کنندۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان به شمول نادر نادری از دوحه به کابل برگشته اند٬ گمان زنی ها این است که دولت به دلیل بی اعتنایی های مکرر طالبان علاقۀ چندانی به ادامۀ مذاکرات دوحه ندارد٬ نادری در این مورد گفت: «چند مجلس طولانی‌ وجود داشت و دلیل این که برخی از اعضای هیئت گفت ‌وگوکننده این جا استند، این است که بحث‌ها به گونۀ معنادار آغاز نشده است. موقف ما این است که به جز از دو اصل در قانون اساسی که ارزش‌های مردم و انتخابات است، سایر موارد می‌تواند تعدیل شود.»

او تاکید دارد٬ با شتاب ‌زدگی درگفت ‌وگوها، صلح پایدار در افغانستان تامین نخواهد شد.«روند صلح، حوصله و صبر می‌خواهد و نیاز به دقت بیش از حد دارد. ارزش‌های ما، بحث عدالت، رسیدگی به قربانیان جنگ و التیام بخشیدن به جامعه، نیاز به دقت بیشتر دارد. با سرعت و بی‌دقتی نمی‌توانیم صلح پایدار را بیآوریم و با تاخیر نیز نمی‌توانیم خون‌ریزی را توقف بدهیم.»

نادر نادری همچنان گفت: طرحی که خلیل زاد ارائه کرده است  در جریان بررسی‌های دولت قرار دارد. به گفتۀ او، باید دولت مؤثریت این طرح را مورد ارزیابی واقع‌ بینانه قرار دهد تا دیده شود که افغانستان را کمک می‌کند و یا هم به یک بحران طولانی‌مدت دیگر می‌کشاند.

همچنان، احمدنادر نادری گفت که بخش‌هایی از این طرح که با ارزش‌های جمهوری اسلامی افغانستان هم‌خوانی دارد، ممکن برای گروه طالبان غیرقابل پذیرش باشد.

باید گفت که دور دوم گفت‌ وگوهای صلح، حدود سه ماه پیش در دوحه قطر آغاز شد؛ اما از آن زمان تا اکنون، هیچ نشست رسمی میان دو طرف برگزار نشده است. در این مدت، هیئت طالبان سفرهایی به ایران، روسیه و ترکمنستان کرده اند  و به شمول رییس هیئت دولتی شماری از اعضای گفت وگو کنندۀ این هیئت نیز به کابل رفت و آمد داشته اند.

 با آن که بن بست در مذاکرات صلح برای مردم افغانستان نگران کننده است با آن که دو طرف وارد بحث جدی  نشده اند٬ مگر نیت و قصد توقف مذاکرات را نیز ندارند و بر ادامۀ آن تاکید دارند.

توافق نامۀ دوحه که آغاز گفت وگو های سیاسی هم یکی از مواد آن است در دهم حوت سال پار میان امریکا و طالبان امضا شد که تاکنون هیچ دستآوردی نداشته است. امریکا گفته است که آن را بازنگری می کند و طالبان تاکید دارند که این توافق نامه را  رعایت کرده اند و طرح بدیل را نمی پذیرند .صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا