جهان

ناروی به انتقال پول به افغانستان تاکید کرد

گروه بین بین المللی بحران٬ خواستار آزاد سازی پول های منجمد شده افغانستان شد

کابل / ۱۶ قوس / باختر
وزیر خارجه ناروی خواستار انتقال ۲۸۰ میلیون دالر به سازمان‌های امدادی برای کمک به افغانستان شد.
این در حالی است که هفته گذشته بانک جهانی اعلام داشته بود که برای مبارزه با بحران بشری در افغانستان ۵۰۰ ملیون دالر از دارایی های منجمد شده این کشور که در صندوق بازسازی افانستان در بانک جهانی منجمد شده است به افغانستان بر می گرداند مگر بعدا اعلام داشت که تنها ۲۸۰ ملیون دالر از این دارایی ها به افغانستان آٖنهم بعد از موافقه کشور های کمک کننده باز گردانده خواهد شد.
حالا وزیر خارجه ناروی که کشور سهم مهمی در تامین هزینۀ های صندوق بازسازی افغانستان داشته است می گوید که ۲۸۰ ملیون دالر باید هرچه زودتر به سازمان های امداد رسان داده شود تا از بروز یک قاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری شود.
خانم آنیکن هویتفلد گفته است: کشورش کمک‌کنندگان به یک صندوق تحت مدیریت بانک جهانی برای افغانستان را تشویق می‌کند تا با انتقال ۲۸۰ میلیون دالر به برنامۀ جهانی غذا و یونیسف موافقت کنند.
آژانس خبری رویترز گفته است: حمایت‌کنندگان صندوق امانت بازسازی افغانستان به احتمال زیاد روز جمعه نشستی خواهند داشت و در مورد انتقال پول به دو سازمان برنامۀ جهانی غذا و یونیسف تصمیم خواهند گرفت.
وزیر خارجه ناروی روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با آخیم اشتاینر؛ رییس برنامۀ توسعه یی سازمان ملل متحد در نیویارک، گفت: امیدوار است اهداکنندگان این انتقال را امضا کنند و ناروی آن‌ها را به انجام این کار تشویق کرده است.
آخیم اشتاینر گفته است: حجم کمک مالی باید بیشترشود زیرا ما با یک محدودیت عظیم روبرو استیم.٬ اشاره او به آزاد سازی دارایی های منجمد شده افغانستان در بانک های امریکا و بانک جهانی است
در همین حال گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود پیشنهاد کرده‌است که امریکا به صورت تدریجی دارایی‌ مسدودشده بانک مرکزی افغانستان آزاد کند. به گفته این گروه، قسط اول این پول‌ها به صورت آزمایشی آزاد شود.این گروه مطالعاتی در گزارشی تحت عنوان “فراتر از کمک‌های اضطراری؛ پیشگیری از فاجعه انسانی در افغانستان” گفته‌است که امریکا و متحدانش باید راه‌هایی برای تزریق نقدینگی به بازارهای ارز افغانستان پیدا کنند.
در این گزارش آمده‌است که واشنگتن به بازگرداندن تدریجی ذخایر مسدودشده بانک مرکزی افغانستان چراغ سبز نشان بدهد و یک قسط آن را به صورت آزمایشی برای نظارت بر اثرات ناخواسته آزاد ‌کند.
به گفته گروه بین‌المللی بحران، این کار به بانک مرکزی افغانستان اجازه می‌دهد تا ارزش افغانی – پول ملی کشور را تنظیم کند و لیلام دالر را مانند دولت پیشین اجرا کند.
این گروه گفته‌است که اگر دولت بایدن آمادگی انجام این کار را نداشته باشد، مبادلات ارزی زیر نظارت بانک جهانی یا یک نهاد سازمان ملل را به عنوان یک راه حل موقتی در نظر بگیرد.
گروه بین‌المللی بحران هشدار داده است که تحریم‌های اقتصادی آسیب پذیرترین افغانان را متضرر خواهد کرد و به اعتبار کشورهای غربی لطمه خواهد زد
در این گزارش آمده که کمک‌های اضطراری کافی نیست، برای جلوگیری از شکست دولت و گرسنگی جمعی جامعۀ جهانی باید تصمیم بگیرند.
باید گفت بعد از پیروز امارت اسلامی حدود ۱۰ میلیارد دالر منابع ارزی افغانستان توسط امریکا و بیش از یک و نیم ملیارد دالر دیگر از سوی بانک جهانی منجمد شده است٬ این کار باعث شده است که افغانستان با بحران نقدینگی مواجه شود.
با آن که امارت اسلامی و کشور های دیگر خواستار آزاد سازی دارایی های افغانستان شده است امریکا همچنان به منجمد ماندن دارایی های ملی افغانستان تاکید دارد . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا