اخباراقتصاد

نخستین جلسۀ تعدیل موافقت‌نامۀ “اپتا” برگزار شد

کابل / 8 قوس / باختر

به ریاست نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، نخستین جلسۀ گروه‌ مذاکراتی روی تعدیل موافقت‌نامۀ “اپتا” برگزار شد.

در این جلسه که در تالار عمومی کنفرانس‌های وزارت صنعت و تجارت برگزار شده بود؛ نمایندگان اداره‌های ذیربط و معین مالی و اداری این وزارت حضور داشتند.

به گزارش آژانس باختر؛ نخست نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در مورد دست‌آوردهای سفر اخیرش به پاکستان، دیدگاه‌ سکتور خصوصی و کابینۀ امارت اسلامی افغانستان معلومات داد.

هم‌چنان در این جلسه فیصلۀ کابینه در مورد تشکیل کمیتۀ مذاکراتی روی تعدیل موافقت‌نامۀ “اپتا” خوانده شد که بر اساس آن وزارت صنعت و تجارت ریاست آن‌ کمیته را بر عهده دارد.

در اخیر این جلسه تصمیم اتخاذ شد که برای بحث بیشتر روی موضوعات اختلافی قبل از نشست دوجانبه؛ بار دیگر جلسه‌ْيی با اشتراک تمام اعضای کمیتۀ مذاکرتی روی تعدیل موافقت‌نامۀ “اپتا” برگزار ‌شود.

قرارداد “اپتا”، موافقت‌نامۀ ترانزیتی و تجارتی میان افغانستان و پاکستان است که در سال ۲۰۱۰ بین وزیران وقت تجارت افغانستان و پاکستان به امضا رسیده بود.

افغانستان در چهارچوب این موافقت‌نامه به بندر خشکۀ «واگه» و بندرهای آبی «گوادر» و کراچی پاکستان دسترسی پیدا کرد و در مقابل، پاکستان نیز از طریق بندرهای اسلام قلعه، حیرتان، شیرخان و تورغندی به کشورهای ایران، ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان دست یافت.

وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا