سیاستاخبار

نخستین جلسۀ شورای عالی زنان به ریاست رییس جمهوری، برگزار شد

کابل/11حوت/باختر

نخستین جلسۀ شورای عالی زنان تحت ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عصر دیروز در ارگ برگزار شد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این جلسه، ابتدا بانوی اول کشور صحبت کرد و با  تشکر از رییس جمهوری به خاطر ایجاد شورای عالی زنان، گفت: ایجاد این شورا، ثابت می کند که دولت حامی زنان است و با این قدم بزرگ، زمینه پیشرفت آنان در سطوح تصمیم گیری فراهم می شود.

وی افزود که ایجاد شورای عالی زنان یک اقدام تاریخی است که زمینه دسترسی زنان را به رهبری دولت فراهم کرده است.

در این جلسه طبق اجندأ، سرپرست وزارت امور زنان در مورد شورای عالی زنان معلومات داد و گزارش خود را در رابطه به نشست های مشورتی با زنان کشور پیرامون چگونگی فعالیت این شورا با رییس جمهوری شریک کرد.

وی افزود که شورای عالی زنان به تأسی از فرمان شماره (۵۵) مؤرخ ۲۲/۵/۱۳۹۹ مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به منظور تطبیق تعهدات و دریافت راه های حل مشکلات زنان در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حقوقی ایجاد شد.

 

موصوف گفت که برای برگزاری نخستین جلسۀ شورای عالی زنان دو نشست مشورتی در سرتاسر کشور برگزار شده است و نظریات اشتراک کنندگان و پیشنهاد های آنان اخذ و موضوعات اجنداء اولویت بندی شده که اجندای امروزی در خصوص نقش زنان در روند صلح است.

سپس نظریات و پیشنهاد های زنان پیرامون اجندای جلسات شورای عالی زنان توسط سارا سیرت به نمایندگی از زنان ولایت ها ارائه شد.

وی اقدام وزارت امور زنان در راستای شمولیت نظریات آنان در مورد اجندای جلسات شورای عالی زنان و طرز شمولیت جامعه مدنی در این شورا را ستودنی دانسته، هدف از برگزاری نشست مشورتی را جمع آوری نظریات زنان به منظور چگونگی فعالیت شورای عالی و اشتراک اعضای جامعه مدنی به صورت دورانی در جلسات این شورا عنوان کرد.

سرپرست وزارت امور زنان، پیشنهاد های زنان را که (۳۴) مورد در عرصه های مختلف می شود، برای اعضای شورا ارائه کرد.

در ادامه، معاون ریاست انسجام امور شوراهای عالی ریاست جمهوری طرزالعمل کاری شورا را به جلسه ارائه کردو گفت که به منظور همآهنگی و آمادگی لازم برای انسجام موضوعات اجندای جلسات، تحلیل و بررسی موضوعات و تدویر جلسات شورای عالی زنان، معیاری سازی شیوه های کاری امور شورا، فراهم سازی تسهیلات و ایجاد همآهنگی میان وزارت ها و ادارات و دارالانشاء، همچنان تسریع روند پیگیری مصوبات و ارائه گزارش های نتیجه محور و مثمر به جلسات شورای عالی و مقام عالی ریاست جمهوری، طرزالعمل کاری این شورا در ۴ فصل و ۲۸ ماده در همآهنگی  با وزارت امور زنان درطی چندین جلسه، اخذ نظریات و مشوره های مفید دفتر بانوی اول کشور و اخذ مشوره  وزارت عدلیه، ترتیب و تدوین شده است.

رییس جمهوری پس از استماع نظریات اشتراک کنند گان، برگزاری نخستین جلسه شورای عالی زنان را به حاضرین تبریک گفت و آن را افتخار بزرگ دانست و افزود: اینکه اکنون زنان افغان از خود نمایندگی می کنند، باعث می شود صدای آنان هر روز رساتر شود.

وی تصریح کرد که در گذشته تمرکز روی نقش دومی زن بود، اما امروز تاکید روی نقش کلیدی زن به عنوان زن افغان و زن شهروند دارای حقوق مساوی با مردان است که این خود یک اصل مسلم قانون اساسی کشور است.

رییس جمهوری، طرزالعمل شورا را با عضویت وزارت های مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و اقتصاد به حیث عضو دائم مورد تأیید قرار داد و در قسمت پیشنهادهای زنان ولایت ها هدایت صادر کرد که تمام پیشنهادهای متذکره سکتوربندی شود و به شکل جداگانه در جلسات شورای عالی زنان ارائه شود.

در ادامه جلسه طبق اجندا، معین حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح، سیر اقدامات زنان در راستای روند صلح و معاون شورای عالی مصالحه طرح چگونگی ایجاد صلح اجتماعی را ارائه کردند.

در اخیر جلسه، رییس جمهوری گفت که هیچ مذاکرۀ صلح آسان نیست، باید زودتر از تشریفات به موضوعات اصلی مذاکرات برویم و این کار دولت است که زمینه تطبیق صلح را فراهم کند. وی افزود: راه حل سیاسی که موجب صلح پایدار و با عزت شود، هدف کلیدی ما است.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا