جهان

نخستین پرواز هلیکوپتر ناسا در مریخ

واشنگتن/ صدای امریکا/۶حمل/باختر
ادارهٔ تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) می‌گوید که در اوایل ماه اپریل برای پرواز کنترول شدهٔ هلیکوپتر “ابتکار مریخ” تلاش خواهد کرد.
این نخستین تلاش برای پرواز یک هلیکوپتر در یک سیارهٔ دیگر خواهد بود.
کاوشگر “استقامت” ادارهٔ تحقیقات فضایی امریکا که به تاریخ ۱۸ فبروری با موفقیت به سطح کره مریخ نشست، حامل این هلیکوپتر است.
هدف اصلی ماموریت استقامت در مریخ، پژوهش‌های علمی و فضایی، از جمله کشف نشانه‌های زندگی در گذشته‌های دور این سیاره است.
کاوشگر “استقامت” در حال حاضر به سوی “ساحهٔ پرواز” جاییکه هلیکوپتر ” ابتکار مریخ” پرواز های خود را انجام خواهد داد، در حرکت است.
این هلیکوپتر برای مدت ۳۰ روز مریخ که معادل ۳۱ روز زمین است تحقیقات اکشتافی را انجام خواهد داد.
باب بلرام، انجنیر ارشد هلیکوپتر ابتکارمریخ می‌گوید که قرار است این پرواز به تاریخ هشت اپریل صورت گیرد.
بلرام گفت که این هلیکوپتر برای نخستین بار پارچه تکه‌یی را که بال های اولین طیاره انجن دار “برادران رایت” را پوشانده است جهت ادای احترام به این اختراع، به مریخ برده است. این اولین طیاره انجن دار بود که در سال ۱۹۰۳ در شهر کیتی هاک در ایالت کرولینای شمالی به پرواز درآمد.
هلیکوپتر “ابتکار مریخ” در اتموسفیری پرواز خواهد کرد که غلظت آن برابر به یک در صد غلظت اتموسفیر زمین است که برخاست هلیکوپتر را دشوار خواهد ساخت، اما قوه جاذبه مریخ یک سوم قوه جاذبه زمین است و در برخاست ابتکار کمک خواهد کرد.
در اولین پرواز این هلیکوپتر با سرعت حدود یک متر در ثانیه تا ارتفاع سه متر پرواز خواهد کرد و برای ۳۰ ثانیه در فضا خواهد ماند و سپس دوباره به سطح مریخ نشست خواهد کرد.
ابتکار هنگام پرواز عکس‌های واضح از سطح مریخ خواهد گرفت و در طول این یک ماه پنچ بار پرواز خواهد کرد.
ساخت هلیکوپتر “ابتکار مریخ” که ۱.۸ کیلوگرام وزن دارد، ۸۵ میلیون دالر هزینه برداشت و در صورت موفقیت می‌تواند انقلابی را در اکتشافات فضایی ایجاد کند.
قرار است ماموریت بعدی از هلیکوپتر موسوم به پرواز اژدها باشد که در سال ۲۰۲۶ پرتاب و در سال ۲۰۳۴ به تیتان یکی از مهتاب های سیاره زحل نشست کند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا