سیاست

دیدار مشورتی رئیس جمهور با جوانان لوی قندهار

کابل باختر 11 سرطان
محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان به سلسلۀ دیدارهای مشورتی، شام روز گذشته با جوانان، فعالان سیاسی و مدنی لوی قندهار دیدار نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در قصر سلام خانۀ ارگ انجام شد و در آن شماری از مقام های دولتی و صدها تن از جوانان حضور داشتند، ابتدا رحمت الله قریشی سابق رئیس انجمن جوانان لوی قندهار در رابطه به تاریخچه و اهداف نهاد مذکور صحبت کرده، گفت که انجمن جوانان لوی کندهار سه سال قبل به منظور کمک به نظام و خدمت به کشور ایجاد گردید و امروز به یک حرکت فکری و عملی مبدل شده است. وی افزود که این نهاد به هیچ فرد و گروهی تعلق ندارد و خواست های آن شخصی نه، بلکه ملی می باشد.
قریشی مشکلات مردم لوی قندهار را در عرصه های مختلف بیان کرده، گفت که از شما بر اساس انکشاف متوازن حق خود را می خواهیم و خواستار این هستیم که جوانان ولایت قندهار در تصامیم ملی سهیم شوند.
سپس سعدالله کاکړ در مورد دستآوردهای انجمن جوانان لوی قندهار صحبت کرد و همچنان از دستآوردهای دولت در عرصه های بین المللی، بیرون کشیدن کشور از انحصار یک راه ترانزیتی، ایجاد دهلیز هوایی با هندوستان، پروژه های تاپی، بند کجکی، بند کمال خان، اهدای زمین به پوهنتون های هلمند و زابل و تطبیق پروژه های اقتصادی ستایش کرد.
وی گفت که انجمن جوانان لوی قندهار، جوانان را در زیر یک چتر جمع کرده است و این نهاد در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.
سعدالله کاکړ از رئیس جمهور خواست تا مانند لیسه های وزارت سرحدات و قبایل، لیسه ها در لوی کندهار نیز ایجاد گردد.
خانم هیله بارکزی در مورد وضعیت زنان ولایت قندهار صحبت کرده، گفت که مکاتب برای دختران در لوی کندهار اندک می باشد که تعداد مکاتب نسوان در قندهار ۱۲ باب، در زابل ۱۳ باب، در هلمند ۸ باب و در نیمروز ۱۶ باب می باشد. وی همچنان گفت که تعداد معلمین اناث اندک بوده و عدم موفقیت دختران در امتحان کانکور به این مشکلات افزوده است.
خانم بارکزی از رئیس جمهور خواست تا در زمینه ازدیاد مکاتب نسوان و تقرر معلمان زن توجه صورت گیرد و برای زنان و دختران پوهنتون جداگانه ایجاد گردد و همچنان در پوهنتون ها برای قشر اناث سهیمه در نظر گرفته شود.
بارکزی در قسمت مشکلات زنان در عرصه صحت و نبود بازار ها برای صنایع دستی آنان، نیز اشاره کرده گفت که عدم موجودیت داکتران زن در ارزگان و داکتران اندک در سایر ولایات لوی قندهار و عدم دسترسی زنان به مارکیت ها بخاطر فروش صنایع دستی شان، باعث مشکلات گردیده است که باید در زمینه توجه صورت گیرد.
وی در رابطه به مشکلات اجتماعی زنان گفت که زنان بیوه و یتیمان آنان به توجه ضرورت دارند، بنابرین به منظور حل دوامدار مشکلات زنان بیوه، تقاضا می گردد تا در چوکات دفتر خانم اول کشور یک بخش مشخص برای آنان، ایجاد شود.
انجنیر شریف علیزی رئیس انجمن جوانان لوی قندهار، خواست های جوانان ولایت قندهار را بیان نموده، افزود: مردم لوی قندهار در چهار دهه گذشته از ابتدایی ترین سهولت ها محروم بوده اند، جنگ تحمیلی باعث گردیده که ولسوالی ها و شاهراه ها ناامن باشند و همچنان مواد مخدر و  بیکاری به این مشکلات افزوده است.
وی خواستار احداث سرک قندهار- ارزگان، ایجاد گمرکات در هلمند و زابل، انکشاف متوازن، احداث مکاتب و لیلیه ها، اهدای بورسیه های تحصیلی به جوانان در مقطع های ماستری و دوکتورا، منظوری بودجه بخاطر اعمار ساختمان برای پوهنتون های هلمند و زابل و توجه به پوهنتون قندهار گردید.
علیزی همچنان خواستار جابجایی کدر های لوی قندهار در وزارت خانه ها و تعین فردی منحیث مسئول ارتباطات مردم با دفتر رئیس جمهور شد. وی گفت که ما از نظام و پروسه اصلاحات حمایت می کنیم و در مقابل فشارها ایستادگی خواهیم کرد.
متعاقباً شماری از جوانان لوی قندهار به نمایندگی از دیگران مدل دروازۀ بست هلمند را که از سنگ رخام تراشیده بود، به رئیس جمهور غنی اهدا کردند.
رئیس جمهور غنی پس از استماع پیشنهادات و صحبت های آنان، از جوانان لوی قندهار به عنوان سرمایه بزرگ معنوی یاد کرده، گفت که امروز برای من تحفه بزرگ اهدا کردید، این تحفه تنها مدل دروازه بست نیست، بلکه وحدت شما جوانان است.
رئیس جمهور افزود که دیدگاه های شما، راه حل چهل سال بحران لوی قندهار است و از شما می خواهم که با من دست همکاری بدهید.
رئیس جمهور غنی به معین وزارت معارف که در این نشست حضورداشت هدایت داد تا مانند لیسه های قبایل، برای هر ولایت لوی قندهار یک لیسه ایجاد گردد و همچنان به وزیر شهرسازی اکیداً هدایت داد تا در قسمت تسریع روند بازسازی قصر دارالامان در دو سال آینده که مصادف به صد سالگی استرداد استقلال کشور می شود، توجه جدی نماید تا ثابت گردد که ما طرح های غازی امان الله خان را عملی می کنیم.
محمد اشرف غنی از جوانان لوی قندهار خواست تا طرح خاصی را برای لوی قندهار منحیث زون با بودجه خاص ترتیب کرده، با حکومت شریک سازند و در این طرح نقش زنان را نیز در نظر گیرند. وی گفت که کابل پایتخت افغانستان و باید فراموش نکنیم که قندهار قلب سیاسی کشور است.
رئیس جمهور کشور گفت که با چین در صحبت هستیم تا سپین بولدک و قندهار از طریق خط آهن وصل گردد و در سفر قریب الوقوع ام به کشور ترکمنستان در زمینه تمدید لین برق به قندهار صحبت خواهیم کرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در لوی قندهار تغیر بینادی به میان آید، گفت که ما باید به طور منظم به پیش برویم که کدام پروژه و سرک برای مردم لوی قندهار اساسی است. وی افزود که ما باید به شکل بنیادی کار کنیم تا بیکاری و فقر را از بین ببریم.
وی معدن لیتیم خانشین و معدن مرمر و رخام ولایت هلمند را مهم ترین معادن کشور دانست و از آنان خواست تا در زمینه به پا ایستادن دوباره این معادن همکاری کنند.
محمد اشرف غنی گفت که در دو نیم سال گذشته اداره ملی افغانستان، شش سال جوان شده است، این بخاطری است که من بالای شما جوانان حساب می کنم. وی اصلاحات اداری را مهم دانسته از جوانان خواست تا برای به پا ایستادن ادارات به ولایات مربوطه لوی قندهار بروند، زیرا اگر این کار را انجام ندهند انکشاف متوازن به وجود نمی آید.
رئیس جمهور گفت که به مردم قناعت داده شود تا دختران خود را به مکتب بفرستند و ما باید زمینه تعلیم دختران را فراهم کنیم. وی افزود که دادن سهمیه راه حل این مشکل نیست، بلکه باید از طریق رقابت آزاد، جوانان به نهادهای تعلیمی و تحصیلی راه پیدا کنند.
رئیس جمهور غنی در رابطه به برقراری صلح در کشور خاطرنشان کرد که ما باید مردم را قانع سازیم که صلح تقاضای اساسی آنان است. ما می خواهیم به بحران چهل سال گذشته خاتمه دهیم و برای تامین صلح، از شما ولسوالی به ولسوالی و قریه به قریه در این خصوص کمک می خواهم.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش از جوانان لوی قندهار خواست که طرح های خویش را جامع بسازند تا برای مشکلات راه حل های اساسی پیدا شود. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا