اخبارگزارش ها

نشست اوسلو، نمایندگان امارت اسلامی و فعالان سیاسی افغان با هم دیدار می کنند

کابل/۳ دلو/ باختر

قرار است امرو نشستی میان نمایندگان امارت اسلامی و شماری از افغانانی که گفته شده است فعالان سیاسی و جامعۀ مدنی اند در شهر اوسلو ناروی برگزار شود.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛  این نشست برای  سه روز برنامه ریزی شده است .

هیئت امارت اسلامی که از سوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه رهبری می شود برعلاوه دیدار ها با فعالان سیاسی و جامعه مدنی که گفته شده است چهره های مستقل اند با نمایندگان  امریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز نشست های خواهند داشت .

امیرخان متقی میگوید« در این سفر با مقام های ناروی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امریکا، نمایندگان شماری از کشورهای غربی و نیز با برخی از سیاست گران افغانستان و افغانان دیگر گفت وگو خواهند کرد.»

وزارت خارجۀ ناروی گفته است که این نشست برای سه روز«یکشنبه تا سه شنبه» ادامه خواهد داشت.

مونا جول، سفیر ناروی در سازمان ملل متحد، گفت: «ما باید اطمینان یابیم که همچون عضو جامعه جهانی می توانیم کمک های بشری را به میلیون ها تنی که افغانستان در اوضاع بسیار بد بشری قرار دارند، برسانیم.

 از همین رو ما این نشست را برگزار کردیم و از کشور ها و سازمان های دیگر نیز دعوت کردیم که در این نشست شرکت کنند.»

ایریک کریستوفرسن، رییس ستاد ارتش ناروی، گفته است؛ من بسیار شادمان استم که ما با کسانی که در افغانستان قدرت را در دست دارند گفت وگو می کنیم.

گفته شده است شماری کسانی که به نام فعال سیاسی و فعال مدنی به ناروی آمده اند به شانزده تن می رسد.  

آنان برای حل مشکلات در افغانستان، طرحی نیز با خود دارند که آن را به هیئت امارت اسلامی تسلیم خواهند کرد.

دولت ناروی تاکید بر این دارد که این نشست  به هدف بیرون‌رفت از بحران افغانستان نتیجۀ مشخصی داشته باشد توقعات جامعه جهانی را در مورد حقوق بشر، حقوق زنان و حق آموزش زنان مشخص خواهد کرد.

امارت اسلامی به نوبه خود گفته است که مسایل حقوق بشری و آزادی فردی در چوکات قانون رعایت و حمایت خواهد شد، همچنان امارت اسلامی تاکید بر این دارد که راه مشکلات کنونی در افغانستان را می توان با تعامل سازنده میان امارت اسلامی و جامعۀ جهانی جستجو کرد. تحلیل سیاسی     

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا