گزارش ها

نشست جمعیت علمای اسلام در پاکستان، تحرکی برای مهار طالبان پاکستانی

کابل باختر/ 20/ حمل
حکومت افغانستان از جمعیت علمای پاکستان خواسته است تا از نفوذ خود بر طالبان افغان استفاده کند و آنان را وادار سازد تا اسلحه شان را بر زمین گذارند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : جمعیت علمای پاکستان صدمین سالروز تاسیس آن حزب را جشن گرفت، درمراسم تجلیل از تاسیس این حزب نمایندگان احزاب سیاسی و مذهبی پنجاه و یک کشور جهان به شمول انگلیس وعربستان سعودی شرکت داشتند .
صالح عبدالعزیز وزیر امورمذهبی عربستان سعودی و صالح بن ابراهیم نایب امام مسجد الحرام و کعبه شریف ، درجمع شرکت کنندگان این مراسم قرار داشتند.
با آنکه نمایندگان احزاب سیاسی و مذهبی پنجاه ویک کشور جهان به شمول انگلیس دراین جلسه دعوت شده اند، روحانیون افغان و نمایندهد گان جامعه مسلمانان هند و نماینده روحانیون ایران نیز به دلیل خاص دراین جلسه دعوت نشده اند.
قراراست درجلسات این حزب از طالبان پاکستانی خواسته شود که اسلحه شان را به زمین گذاشته و باجمعیت علما یکجا شوند. ضمناً صالح بن ابراهیم نایب امام کعبه شریف فتوای را درخصوص خاتمه بخشیدن جنگ طالبان پاکستانی علیه حکومت آنکشور صادر نماید.
به باور آگاهان سیاسی افغان، جلسه جمعیت علمای پاکستان که به بهانه صدمین سالروز تشکیل آن حزب برگزار شده حرکتی از سوی حلقات در درون پاکستان منجمله سازمان استخباراتی آن کشور است که تلاش میشود توجه حلقات مذهبی بیرون از پاکستان را متوجه آن کشورسازند و در کاهش فعالیت های احزاب افراطی منجمله طالبان پاکستان همکاری کنند.
درحال حاضر، شماری از احزاب و سازمان های مذهبی پاکستان که زمانی برای برآوردن شدن اهداف و برنامه های استخبارات آنکشور فعالیت میکردند اکنون از کنترول خارج شده اند و با پیدا نمودن منابع برای تمویل شدن ، وضعیت امنیتی درپاکستان را با چالش مواجه ساخته اند، حکومت و سازمان استخبارات نظامی پاکستان در این خصوص نسبت به بعضی از حلقات در کشور های حوزه خلیج با شک و گمان نگاه میکند و این درحالیست که بیشترین مدارس دینی در پاکستان که عمدتاً ازسوی جمعیت علمای پاکستان به رهبری مولانا فضل الرحمان و مولانا سمیع الحق رهبر یک جناح دیگر این حزب رهبری میشوندازسوی کشور های حوزه خلیج بخصوص قطر و عربستان سعودی تمویل میگردند و طالبان افغان و پاکستان بیشترین سرباز گیری شان را ازهمین مدارس انجام میدهند.
این آگاهان میگویندکه جمعیت علمای اسلام ازمراجع فکری بسیاری از گروه های تندرو و افراطی پاکستان به حساب میاید ودرایجاد تفرقه میان مذاهب و اقوام درپاکستان شهرت دارد.
از مولانا فضل الرحمان و مولانا سمیع الحق دو رهبر مشهور مذهبی درپاکستان به عنوان پدران معنوی طالبان افغان یاد میشوند، این دو از جمله اشخاص اثر گذار برطالبان افغان اند ودراکثری تصمیم گیری های آنان نقش دارند .
روی همین اصل است که مقامات افغان از رهبران جمعیت علمای اسلام پاکستان میخواهد تا از نفوذ شان در برابر طالبان افغان کار گیرند و آنان را وادار به گذاشتن اسلحه و رو آوردن به پروسه صلح نمایند.
داعی الحق عابد معین وزارت حج و اوقاف میگوید که امید داریم درنشست جمعیت علمای اسلام پاکستان آنهم در حضور داشت شخصیت های مذهبی چون نایب امام کعبه شریف یک موقف خوب در قبال افغانستان و چگونگی مبارزه ، با هراس افگنی اتخاذ کند و یک پیام روشن برای اعاده ثبات درافغانستان و منطقه داشته باشد.
مگر آگاهان سیاسی افغان بعید میدانند تا حلقات مذهبی پاکستان که بیشتر از تصمیم گیری های حلقات استخباراتی آن کشور متاثراند برای اعاده ثبات در افغانستان گام بردارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا