سیاستاخبارTOP

نشست سه جانبه امریکا، قطر و طالبان در دوحه

کابل/ ۲۵ حوت/ باختر

منابع وابسته به طالبان گفته اند که نشست سه جانبه میان امریکا٬ قطرو طالبان در دوحه برگزارشده است.

در این نشست، خلیل زاد نمایندۀ ویژۀ  وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان٬ شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر و هیئت طالبان به رهبری ملا غنی شرکت داشتند.

نعیم وردک که خود را سخنگوی دفتر سیاسی طالبان معرفی می کند در تویتی نوشته است که این نشست شب گذشته برگزار شده است و در مورد تطبیق توافق ‌نامۀ دوحه، وضعیت جاری افغانستان و جریان مذاکرات میان افغانان  گفت وگو شده‌است.

خلیلزاد از چندین روز به این‌سو در قطر به سر می‌ برد او حامل یک طرح جدید برای افغانستان است که ایجاد حکومت مشارکتی بخشی از این طرح است.

طرح حکومت انتقالی  یا مشارکتی که قبلاً از سوی دولت افغانستان رد شده است  و حالا طالبان نیزمخالفت خود را با این طرح بیان کرده اند .

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دربارۀ موفقیت طرح آمریکا برای ایجاد دولت موقت انتقالی در افغانستان ابراز تردید کرده است٬ او گفته است دولت‌های انتقالی ناکارآمد استند و این گروه برای ایجاد یک دولت مرکزی قدرتمند فکر می کنند که قادر به تعریف آنان از یک نظام اسلامی باشد.

وی گفته است طالبان یک نظام اسلامی می‌خواهند که قوی و مستقل باشد که مشکلات افغانستان را حل کند و به پرسش‌های اساسی رسیدگی کند.

به باور آگاهان؛ این گفته می تواند بار دیگر نیت طالبان را برای احیای مجدد رژیم امارتی بیان کند٬ امر که نه تنها مردم افغانستان بل جهان و حتا حمایت کنندگان طالبان آن را محال دانسته اند .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا