اخبارگزارش ها

نشست های منطقه یی  وبین المللی، راه رسیدن به یک اجماع واحد در مورد افغانستان

 کابل/ ۹ قوس/ باختر

بعد از آن که عربستان سعودی خواستار اجلاس فوری  سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان شد پاکستان، اعلام آمادگی کردکه از چنین اجلاس میزبانی می کند.

 گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ دولت عربستان سعودی از سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته است که در مورد افغانستان نشست فوری برگزار کند

دولت سعودی روز گذشته از سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته است که به تاریخ هفده دسامبر سال روان میلادی، در مورد وضعیت بشری در افغانستان نشست فوق‌العاده برگزار کند.

به تعقیب این فراخوان، شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان شب گذشته در توییتی گفت که اسلام آباد آماده است از این نشست در ۲۶ قوس سالروان  در اسلام  آباد میزبانی کند.

سازمان همکاری اسلامی، ۵۷ عضو دارد و افغانستان به عنوان یکی از بنیانگذاران، در سال ۱۹۶۹ میلادی عضویت آنرا کسب کرده است.

انتظار می رود که در این نشست، اقدامات مشخصی برای رسید‌گی به چالش‌های موجود انسانی و اقتصادی در افغانستان بررسی شود و برای حل آن طرح ارائه شود.

از دید آگاهان سیاسی در افغانستان؛ برگزاری همچو نشست ها در مورد افغانستان می تواند اجماع منطقه یی و بین المللی و به خصوص اجماع میان کشور های اسلامی را به میان آورد و آن را تقویت کند در حالی که میان کشور های منطقه، فرا منطقه و حتا کشور های اسلامی در مورد افغانستان یک اجماع واحد وجود ندارد و هر کدام آن از روی منافع و برنامۀ خود تعریف می کنند.

این آگاهان تاکید دارند؛ زمانی که  کشور های دیگر در مورد بی ثباتی در افغانستان می گویند و یا هم آن را به عنوان یک نگرانی برای دیگران تعریف می کنند، مشکل در این است که میان جامعۀ جهانی در مورد مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد اجماع وجود ندارد، تفاوت دیدگاه و برنامه ها، باعث شده است که افغانستان دچار مشکل شود.

این آگاهان می گویند اگر جامعۀ جهانی برای حل مشکلات در افغانستان دیدگاه واحد پیدا کند، مشکلات در افغانستان حل شدنی است و اتهام های ساخته شده در برابر این کشور رفع خواهد شد.

نشست های جهانی و بین المللی در مورد افغانستان، راه رسیدن به یک اجماع واحد درمورد این کشور است که از آٖن استقبال می کنیم. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا