سیاستاخبارتکنالوژی

نشست همکاری‌های دو جانبه میان افغانستان و پاکستان برگزار شد

 کابل / 11 دلو / باختر

نشست همکاری‌های دو جانبه میان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و  هیئت جمهوری اسلامی پاکستان برگزار شد.

به گزارش آژانس باختر؛ در این نشست که مولوی نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی و ادارۀ اترا، اعضای بورد و روسای بخش‌های مختلف این اداره، معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان و هیئت همراه شان حضور داشتند، در مورد همکاری‌های دو جانبه در بخش مخابرات و تکنالوژی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

نخست مولوی نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و ادارۀ اترا، در رابطه به بلند بودن نرخ انترنت که از پاکستان خریداری می‌شود در مقایسه با کشورهای مانند تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان، وصل‌سازی و انکشاف کیبل فایبر نوری “دارک و مرین کیبل” با پاکستان، جلوگیری از پخش فریکونسی‌های مربوط پاکستان در نقاط صفری افغانستان به منظور دفع ضربۀ اقتصادی به این کشور، استفاده از خاک افغانستان جهت ترانزیت میان کشورهای آسیای میانه، منطقه و جهان و زمینه‌سازی برای سهولت‌های “آی تی” عصر نوین در افغانستان صحبت کرد و نیازمندی‌های مخابراتی و انترنتی این کشور را با هیئت پاکستانی شریک کرد.

وی در مورد کنترول شبکه‌های مخابراتی گفت که “ادارۀ اترا” در این زمینۀ تسلط و تجربۀ خوبی دارد و اگر تجربه‌های جمهوری اسلامی پاکستان نیز با این اداره شریک شود، مفید خواهد بود.

سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی همچنان، نقش کشورهای همسایه را در بخش‌های مختلف از جمله انکشاف مخابرات و تکنالوژی موثر دانست و از مشاور امنیت ملی پاکستان خواست که به کمک‌های زیربنایی در این کشور توجۀ بیشتر داشته باشد.

در همین‌حال، معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان خاطر نشان کرد که آنان در بخش‌های مختلف آمادۀ هر نوع همکاری با افغانستان استند.

یوسف افزود که روی نرخ‌های فروش انترنت به افغانستان تجدید نظر خواهد شد و در قسمت برخی فعالیت‌های دیگر به گونۀ آنلاین، برنامه‌های (نرم افزار) را پیشنهاد کرد.

در پایان این نشست دو طرف جهت شریک‌سازی تجارب در بخش مخابرات، روی ایجاد یک کمیتۀ مشترک تاکید کردند.

وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا