اخبارTOPگزارش ها

نظامیان پیشین امریکایی، کار زار خروج از افغانستان را راه اندازی کرده اند

رییس نیروهای مرکزی امریکا؛ خروج از افغانستان مبتنی بر شرایط است

کابل/ 21  دلو/  باختر

گروهی از نظامیان پیشین امریکایی که ازسوی ‹برادران کوک› از جمله خانواده های سرمایه دار در امریکا اند و به حجم زیادی به افراد و سازمان های محافظه کار، لیبرال و بازار آزاد کمک می‌کنند، کار زاری را به راه انداخته اند تا رییس جمهور بایدن را وا دارند که عساکرآن کشور را، از افغانستان خارج کند.

گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ مطابق به توافق نامۀ دوحه میان امریکا و طالبان، قرار است تا اخیر ماه می سال روان میلادی، عساکر امریکایی از افغانستان خارج شوند، مگربایدن رییس جمهوری جدید امریکا در اولین روز های کاری خود دستور بازنگری این توافق نامه را صادر کرد.

امریکا در حال حاضر ۲۵۰۰ عسکر در افغانستان دارد مگر باقی ماندن این عساکر در افغانستان موافقان و مخالفان خود را در امریکا دارد.

به تازگی شماری از نظامیان پیشین ، کار زاری را به راه انداخته اند که برای این خواست شان که جوبایدن رییس جمهوری امریکا همه نظامیان این کشور را از افغانستان تا ماه می خارج کند، حمایت کنندگان بیشتری داشته باشند.

این فعالیت تبلیغاتی درحالی به جریان افتاده است که تیم امنیت ملی بایدن درحال بحث و گفت وگو دربارۀ تاخیر در بیرون کردن نظامیان امریکا از افغانستان است.

درخواست این گروه در چارچوب توافقی است که دولت ترامپ رییس جمهور پیشین امریکا سال گذشته با طالبان داشته است.

این نظامیان پیشین ۱.۲۵ میلیون دلار برای فعالیت‌های تبلیغاتی شان در سراسر امریکا اختصاص داده اند که بیشتر آن از سوی برادران کوک پرداخته می شود.

در یکی از این تبلیغات  با عنوان “۲۰ سال اکنون وقتش است” به مدت زمان این جنگ اشاره شده است و از مردم خواسته شده است از کاخ سفید و نمایندگان منتخب شان بخواهند که نظامیان امریکایی را به خانه بازگردانند.

ویل راجر معاون رییس سازمان‹سیاست خارجی برای همبستگی› که یک سازمان از شبکه های ‹برادران کوک ›است به پایگاۀ خبری آکسیوس گفته است  «می‌خواهیم راه‌هایی را برای همکاری با دولت در جا‌هایی که زمینۀ مشترک وجود دارد، پیدا کنیم، ما باید همچنین در برابر مردم خود را پاسخگو بدانیم. رییس جمهوری درباره پایان این جنگ صحبت می‌کند، اما نیروها را در آنجا نگه می‌دارد و این یک تناقض است. من فکر می‌کنم مردم باید این تناقض متوجه شوند»

گروه سیاست خارجی برای همبستگی بیش از سه میلیون دلار از سال 2019 برای تبلیغات شان  دربارۀ این مسئله هزینه کرده است. در جریان این کارزار بیش از هفت هزار ایمیل به رهبران امریکا فرستاده شده است و از آنان خواسته شده است به این جنگ پایان دهند.

این در حالی است که  لیندسی گراهام رییس کمیتۀ قضایی سنای امریکا گفته است «حضور در افغانستان مبتنی بر شرایط است و نظامیان امریکایی در زمان تعیین شده در ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک نخواهند کرد.»

همچنان قومندان نیروهای مرکزی ارتش ایالات متحده در گفت وگوی آنلاین که  به میزبانی انستیتوت خاورمیانه برگزار شده بود گفته است « میزان خشونت در افغانستان هنوز بسیار بالا است و امریکا اقدامات طالبان و همچنین توافقنامۀ صلح را برای یافتن راهی برای پیشرفت در آیند،ۀ نزدیک بررسی می‌کند؛ اما هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید رویکرد مبتنی بر شرایط وجود داشته‌باشد.»

جنرال مکنزی افزوده است: «طالبان همچنان به خشونت شدید و قتل‌های هدفمند در سراسر افغانستان و حملات مکرر بر نیروهای افغان ادامه می‌دهند. در حالی که این گروه بیشتراز حمله بر واحدهای ایالات متحده امریکا و ائتلاف اجتناب کرده اند؛ اما سطح خشونت در افغانستان بسیار بلند است»

آگاهان سیاسی افغان می گویند که تصامیم اخیر در امریکا بیشتر ازعملکرد طالبان منشا گرفته است، روحیۀ قهر و خشن این گروه بوده است که وضعیت را ناهنجار کرده است  .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا