اخبارجهان

نظام سرمایه داری و تغیرات اقلیمی عامل اصلی بحران غذا در جهان است

کابل، ۴ سرطان، باختر
تشدید جنگ اوکراین، تغیرات اقلیمی و نظام سرمایه داری، ماشین محرکه بحران غذایی در جهان است.
آژانس باختر به نقل از اوپن دیپلماسی: زارعین کوچک تامین کننده اصلی غذا هستند و لازم است که به جای شرکت های بزرگ به حرف آنها گوش کنیم.
ولادیمیر چیلینیا هماهنگ کننده زیمباوه در سازمان بین المللی اف آی ای ان که درباره اجرای دموکراسی در زمینه غذا و تغذیه تلاش می کند گفت: بیشتر زارعین دیگر نمی توانند غذای کافی برای خانواده های خود تولید کنند. شرکت های انتفاعی کنترول نظام غذایی ما را از جمله در زمینه تولید و توزیع دانه ها در دست گرفته اند.
وخامت وضعیت برداشت محصولات، خاک زراعتی غیرحاصل خیز و افزایش فقر غذایی اکثر زراعت پیشگان کوچک در سراسر جهان را به ویژه در جهان سوم تحت تاثیر قرار داده و قیمت های گندم از آغاز سال ۲۰۲۲ افزایشی ۵۹ ٪ داشته است.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد ماه گذشته هشدار داد افرادی که در شرایط گرسنگی زندگی می کند از سال ۲۰۱۶ تاکنون افزایشی ۵۰۰ ٪ داشته اند و بیش از ۲۷۰ میلیون نفر اکنون در شرایط نا امنی شدید غذایی بسر می برند.
هیئت بین‌ دولتی تغییرات اقلیمی آی پی سی سی تخمین می زند تا سال ۲۰۳۰ گرمایش زمین به طور متوسط تولیدات زارعین جهان را بیش از یک پنجم کاهش دهد. انتظار می رود در زیمباوه برداشت ذرت برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ کاهش یابد که طبق گزارش وزارت زراعت این کشور، به دلیل خشک سالی و سیل بین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بوده است.
این در حالیست که هند و پاکستان، بالاترین دمای ثبت شده خود را در ماه مارچ و آپریل، از زمان آغاز ثبت ریکارد ها در ۱۲۲ سال پیش تجربه کردند. هند بعد از اینکه دولت نتوانست گندم کافی برای پوشش برنامه امنیت غذایی خود را بخرد صادرات گندم را ممنوع کرد، که باعث تشدید کمبود جهانی گندم و افزایش قیمت جهانی غذا شده است.
اما بحران های اقلیمی و غذایی پدیده های مجزا از هم نیستند. این بحران نتیجه یک سیستم سرمایه داری جهانی و یک دستور کار نئولیبرالی است که منافع زراعتی شرکت های بزرگ را نسبت به مردم و کره زمین در اولویت قرار داده است.
شرایط ناعادلانه تجارت و قرضه دهی جهانی که توسط موسسات مالی چند جانبه مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آی ام اف اعمال می شود نیز در این بحران مقصر هستند.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا