اخبارفرهنگ

نمایشگاه آثارترمیم شدۀ نقاشی نگارستان ملی، برگزارشد

کابل / 11 حوت / باختر

نمایشگاه آثار ترمیم شدۀ نقاشی نگارستان ملی، که دردوران حاکمیت طالبان زیانمند شده بود، امروزدرکابل برگزار شد .

به گزارش خبرنگارآژانس باختر؛ درمراسمی که به این مناسب با حضوردیپلوم مهندس عبدالاحد عباسی سرپرست معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ، مشاوران این وزارت، شماری ازهنرمندان و شخصیت های فرهنگی برگزارشد؛ نخست تیمورشاه حکیمیار رییس اجرایی بنیاد فرهنگ و جامعۀ مدنی، دررابطه به آثار ترمیم شدۀ مذکورمعلومات داد.

وی، خاطرنشان کرد که درجریان رویداد های گذشته، 210 اثر نقاشی نگارستان ملی زیانمند شده بود که  پس از ارزیابی وبررسی دومتخصص بریتانیایی، 150 اثر آن برای ترمیم انتخاب شد و ازطریق بنیاد فرهنگ وجامعۀ مدنی وهمکاری متخصصان برتش کنسل بریتانیا،31 اثر آن ترمیم شد و متباقی آن به خاطرشیوع ویروس کرونا معطل شد .

حکیمیار، افزود که همچنان به همکاری برتش کنسل، کارگاه آموزشی ترمیم و حفظ آثار نقاشی، برای شماری از کارمندان مسلکی نگارستان ملی، موزیم ملی، آرشیف ملی و پوهنځی هنرهای زیبای پوهنتون کابل، برگزارشد.

بعد، سرپرست معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ، درصحبت هایش ترمیم و حفاظت آثار نقاشی نگارستان ملی را اقدام مهم وارزشمند خواند و از همکاری بنیاد فرهنگ و جامعۀ مدنی و همچنان برتش کنسل بریتانیا، به خاطر ترمیم آثار مذکور و برگزاری کارگاه آموزشی ترمیم آثار نقاشی، سپاسگزاری کرد.

سپس، فقیرمیوند مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ و محمد هاشم شارق رییس هنرستان، صحبت کردند و از همکاری بیناد فرهنگ و جامعۀ مدنی و برتش کنسل به خاطر ترمیم و حفاظت آثار نقاشی مذکور، تشکر کردند.

درجریان این مراسم، رییس اجرایی بیناد فرهنگ و جامعۀ مدنی، اسناد 262 قلم مواد ترمیم آثارنقاشی را که برتش کنسل از بریتانیا به افغانستان آورده بود، درحضور داشت سرپرست معینیت فرهنگ و هنر، به آمرنگارستان ملی تسلیم داد. 

همچنان برای شماری از نقاشان مسلکی نگارستان ملی، بسته های وسایل ترمیم آثار نقاشی اهدا شد .

دراخیراین مراسم، اشتراک کنندگان ازنمایشگاه آثار ترمیم شدۀ نگارستان ملی، دیدن کردند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا