گزارش ها

نمایندۀ ویژۀ روسیه به نمایندگی ازطالبان حرف زد

کابل/ ۵ حمل/ باختر
نمایندۀ رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت است مذاکرات میان آمریکا و گروه طالبان به بن بست رسیده است و نشست مسکو برای تحرک بخشیدن این تماس میان این دو بوده است.
ضمیرکابولوف گفته است: مذاکرات بین طالبان و آمریکا به بن بست رسیده است و ما در تلاش از سرگیری تماس میان طالبان و امریکا استیم و نشست مسکو برای تحرک بخشیدن به تماس های آنان بوده است.
نشست مسکو روز پنجشنبه هفتۀ گذشته در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیئت های قطر و سازمان ملل متحد برگزار شد.
این در حالی است که گروه طالبان روز جمعه به ایالات متحده هشدار داد که اگر واشنگتن به تعهد خود برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان عمل نکند، “واکنشی” از سوی این گروه دریافت خواهد کرد.
طبق توافق نامۀ صلح میان طالبان و آمریکا درحوت سال ۱۳۹۸ امضا شد امریکا باید تا اول می عساکر خود را از افغانستان بیرزون کند مگر رییس جمهوری امریکا بر بازنگری این توافق نامه تاکید دارد و گفته است که خروج در ماۀ می امکان پذیر نیست
بایدن از سوی تیم امنیتی خود ترغیب شده است که تمدید ۶ ماهه حضور نیروهای آمریکایی را بررسی کند.
با آن که حرف ی وجود دارد که امریکا و طالبان مذاکرات پنهانی در خصوص پیشرفت های تازه کرده اند و تا کنون به کدام نتیجه نرسیده اند٬ فرستادۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان بیان کرده است: طالبان از عدم خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به عنوان نقض توافق دوحه استفاده می‌کند.
او گفته است « آمریکا در حال مذاکره با طالبان در خصوص خروج نیروهای نظامی از افغانستان است و به احتمال زیاد موضوع گفت وگو، تأخیر چند ماهه در این روند است.
او افزود: اگر آمریکا نیروهای باقی ماندۀ خود را از افغانستان تا اول ماه می (طبق توافق دوحه) خارج نکند، طالبان از این موضوع به عنوان دلیلی برای نقض توافق استفاده می‌کند.
کابلوف گفته است: روسیه در حال حاضر در سیاست های آمریکا در قبال افغانستان با روی کار آمدن «بایدن» تغییر محسوسی نمی بیند.
آگاهان سیاسی به این باور اند که روسیه نگران ادامۀ حضور امریکا در افغانستان است ونمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری پوتین با این گفته یی« طالبان از عدم خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به عنوان نقض توافق دوحه استفاده می‌کنند.» از زبان طالبان حرف و این پیام را به امریکا رسانیده است که از طالبان در برابر ادامۀ حضور امریکا در افغانستان استفاده خواهد شد.
در همین حال مجلس نمایندگان امریکا گفته است که از طالبان مهلت خواهیم گرفت.
آدام اسمیت رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: تلاش می کنیم در مذاکره با طالبان، زمان اضافی از آنان در ارتباط با حضور در افغانستان درخواست کنیم.
او گفته است درک اکثریت در دولت آمریکا این است که باید خروج از افغانستان را به تعویق انداخته شود و با طالبان مذاکره خواهیم کرد تا زمان بیشتری از اول ماه می (کمتر از ۴۰ روز دیگر) به ما بدهند.
طالبان تا کنون در بارۀ این درخواست آدام اسمیت واکنش نشان نداده اند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا