اخبارجهان

نهادهای اروپایی حامی الحاق بوسنی به اتحادیه اروپا استند

یورونیوز/۲۳ سرطان/باختر

خبرگزاری رویترز دریافته است اتحادیه اروپا به دولتمردان بوسنیایی قول داده است که در صورت «احراز شروط اتحادیه»، از پیوستن آن کشور به اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد.

پیش تر یک دیپلمات اروپایی ادعا کرده بود که اتحادیه اروپا نظر مساعدی در ارتباط با پیوستن بوسنی به اتحادیه ندارد. آلبانیا، صربستان و بوسنی و هرزگووین سه کشور منطقه بالکان استند که به گفته تحلیلگران شانس زیادی برای پیوستن به اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ خواهند داشت. البته روند الحاق صربستان از دو کشور دیگر منطقه بالکان جلوتر است.

رویترز که به یک سند ۲۴ صفحه ای دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست جوزپ بورل دسترسی پیدا کرده است، می گوید در بخشی از متن این سند آمده است که «اتحادیه اروپا بار دیگر بر تعهد صریح خود در مورد دیدگاه الحاق بوسنی و هرزگوین به عنوان یک کشور واحد، متحد و مستقل تایید می کند

البته در این سند تاکید شده است که دولتمردان آن کشور برای آغاز روند پیوستن به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، باید اصلاحات درخواستی اتحادیه اروپا را عملی کنند. از جمله این اصلاحات مبارزه با فساد، استقلال دستگاه قضایی و بطور کلی «حاکمیت قانون» است.

یکی دیگر از شرایط بوسنی و هرزگوین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، اصلاح انتخاباتی در چارچوب توافقنامه صلح دیتون است. این توافقنامه در ایالت اوهایوی امریکا بین سه کشور تازه تاسیس کرواسی، بوسنی و صربستان درسال ۱۹۹۵ و درست پس از پایان جنگ های بالکان به امضا رسید.

بوسنی و هرزگوین یکی از مناطق کشور بزرگ یوگوسلاویا تا پیش از دهه ۱۹۹۰ میلادی بود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا